artikel headerimage

21/10/2021

De Alfa Romeo Giulia GTAm, waarmee Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi reden tijdens de Belgische F1 GP, te zien op de Zoute Grand Prix 2021

Alfa Romeo zal aanwezig zijn op de 2021-editie van de Zoute Grand Prix, die van 6 tot 10 oktober in Knokke plaatsvindt. "Ik ben bijzonder verheugd dat het merk Alfa Romeo dit jaar opnieuw kan deelnemen aan de Zoute Grand Prix, vooral omdat we al sinds de eerste editie in 2010 deelnemen", zegt Patrice Duclos, General Manager van het merk Alfa Romeo voor België en Luxemburg.

Dit jaar zal Alfa Romeo aan de Zoute Grand Prix deelnemen met een auto met een bijzondere geschiedenis: de nieuwste Giulia GTAm, waarvan de beperkte oplage van 500 auto's inmiddels is uitverkocht. "De Giulia GTAm die op de Alfa Romeo-stand staat tijdens de Zoute Grand Prix 2021 is niet alleen een exclusieve auto, maar ook van bijzonder belang voor ons", zegt Patrice Duclos. "Deze auto werd gereden door onze twee piloten van het Alfa Romeo ORLEN Racing F1 team aan de vooravond van de Belgische F1 Grand Prix afgelopen augustus. We mogen wel zeggen dat dit model een historische kant heeft die autoliefhebbers in ons land zou moeten interesseren!"

In alle opzichten is de Giulia GTA/GTAm een auto voor verzamelaars. Alle 500 genummerde exemplaren, die in mei jongstleden aan de internationale pers werden voorgesteld, zijn sindsdien verkocht aan klanten over de hele wereld, waaronder een aanzienlijk aantal in China, Japan en Australië, waardoor de Giulia GTA een internationaal commercieel succes is geworden.

Het is een verhaal van echte passie, een project met een sterke emotionele component dat het leven heeft geschonken aan een auto die niet alleen voor liefhebbers van het merk is, maar ook voor sportwagenliefhebbers in het algemeen. Toen Alfa Romeo besloot een eerbetoon te brengen aan zijn fans in het kader van de viering van zijn 110e verjaardag, dacht het onmiddellijk aan de Giulia GTA uit 1965, een van de meest iconische en succesvolle auto's uit de geschiedenis van het merk.

Een project geïnspireerd door de Giulia GTA uit 1965

Het Autodelta Racing Team ontwikkelde de GTA uit 1965 in Balocco, waar een team van monteurs overuren maakte op een project dat een iconische auto omvormde tot een echte circuitauto. Het team dat de huidige Giulia GTA ontwikkelde, werkte ook op een onconventionele manier aan het project, met als doel een gedenkwaardig hoofdstuk uit de roemrijke geschiedenis van Alfa Romeo tot leven te wekken. Ingenieurs en monteurs ontwikkelden het project - met de codenaam "Het Monster" - op precies dezelfde plaatsen waar de Giulia uit '65 het levenslicht zag. Als eerbetoon aan deze geest draagt de GTA nu met trots hetzelfde historische Autodelta-badge. Van de Giulia GTA uit 1965 werden 500 exemplaren geproduceerd, het aantal dat vereist was voor homologatie als sportwagen in de Groep 2 Turismo-klasse. Hetzelfde aantal exclusieve exemplaren is nu voor de echte fans van het merk gereserveerd voor de nieuwe GTA.

De gelijkenissen houden daar niet op, en strekken zich uit tot de technische aspecten van het project. Wat de lichtheid betreft, werkten de teams aan designelementen die specifiek zijn voor beide auto's, zoals handgrepen, ruiten en wielen (voor deze laatste werd bij de GTA uit 1965 magnesiumlegering gebruikt, terwijl de huidige versie een specifiek design en een unieke moer krijgt, geïnspireerd op de Formule 1, een unieke oplossing voor sedans die op de weg rijden). Opmerkelijk zijn de lichte materialen die voor de carrosserie zijn gebruikt (Peraluman 25 op de GTA van 1965, uitgebreid gebruik van koolstofvezel voor het huidige model).

Een andere overeenkomst op het gebied van aerodynamica is de toevoeging van luchtinlaten op beide modellen. Dit stond in 1965 nog in de kinderschoenen, terwijl het GTA van vandaag profiteert van het partnerschap met Sauber Engineering en zijn 50 jaar autosportervaring, een belangrijke partner bij het ontwerp, de prototypebouw en de productie van aerodynamische onderdelen, met een eigen windtunnel - een van de meest geavanceerde in Europa.



Een laatste overeenkomst tussen de twee modellen is de steun die het project kreeg van prestatieprofessionals: coureurs Teodoro Zeccoli en Andrea de Adamich, wier grootste successen werden behaald in de originele Giulia GTA, en de twee F1-coureurs van Alfa Romeo Racing ORLEN, Antonio Giovinazzi en Kimi Räikkönen, die een actieve rol speelden bij de testsessies op het circuit en waardevolle feedback gaven, met name over de aerodynamische onderdelen en het gedrag van de auto.

De link met het verleden heeft dus een specifiek kenmerk behouden dat altijd al het kenmerk van een Alfa Romeo-creatie is geweest: functionele schoonheid. Een uniek ontwerp dat is gebaseerd op de bekwame combinatie van vorm en functie. De stijl van de auto moet beantwoorden aan een allesoverheersend principe van schoonheid, om de tand des tijds te doorstaan, met behoud van de functionaliteit ten voordele van de aërodynamische en mechanische efficiëntie. Deze stelregel wordt volledig belichaamd in de nieuwe Giulia GTA.

Een exclusieve video

Ter gelegenheid van de Zoute Grand Prix 2021 biedt Alfa Romeo zijn fans een unieke getuigenis over de Giulia GTAm, met een video waarin Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi, de twee officiële coureurs van Alfa Romeo ORLEN Racing, plaatsnemen in de auto. Men ziet ze vertrekken uit Hotel de la Source in Spa, vlak naast het Formule 1-circuit, om de wegen van Spa naar de hoogten van Balmoral te nemen. Deze video kan worden bekeken via volgende link: https://we.tl/t-fcEfX7EsEm

Eerste verschijning van de nieuwe Alfa Romeo Stelvio 6C Villa d'Este

De Alfa Romeo Stelvio 6C Villa d'Este verschijnt voor het eerst op de Zoute Grand Prix en wordt aangeboden met de 210 pk sterke 2.2 Turbo of de 280 pk sterke 2.0 Turbo, beide viercilinder aluminium dieselmotoren met koolstofvezel krukas, gecombineerd met een 8-traps automatische transmissie en vierwielaandrijving (Q4). Naast de lak voor het exterieur is de speciale serie voorzien van verchroomde zijruitomlijstingen en 21" lichtmetalen velgen met vijf gaten. In het interieur zijn de verwarmde en elektrisch verstelbare beige premium lederen zetels geborduurd met de woorden "6C Villa d'Este" op de hoofdsteunen vooraan. Het dashboard is ook voorzien van borduurwerk en silhouet. De aluminium bedieningshendels voor de automatische transmissie rond de stuurkolom zijn eveneens standaard. Uiteraard is de Stelvio ook uitgerust met ADAS Level 2, een achteruitkijkcamera met dynamisch raster, sensoren voor en achter, een draadloze oplader en een automatisch bediende achterklep.

Deze nieuwe gelimiteerde versie is qua kleuren en designelementen geïnspireerd op de elegantie van de 6C 2500 SS Coupé die Alfa Romeo in de jaren '40 produceerde, een waar meesterwerk van de automobielkunst van de 20e eeuw.

Naast de nieuwe Stelvio 6C Villa d'Este en de Giulia GTAm, zal Alfa Romeo ook de nieuwste Giulia Quadrifoglio tentoonstellen, in een Verde Montreal-kleurstelling.