Bijstand
Ons aanbod
Showrooms
artikel headerimage

16/7/2021

Van de Formule 4 racetrack naar de straat: de nieuwe Abarth F595, 165 pk pure adrenaline

Rechtstreeks van de racecircuits van Europa komt het gebrul van de nieuwe Abarth F595, de nieuwe speciale serie - uitgerust met een F.4 motor - gewijd aan de jongste fans van het merk Scorpion. "Onder de motorkap klinken de 165 pk van de krachtige 1,4-liter Euro 6D-Final T-jet motor, de basis voor de motor in de Tatuus eenzitters die gebruikt worden in de Italiaanse en Duitse "F.4 Championships Powered by Abarth Certified by FIA".

De "F" in de naam is bedoeld als eerbetoon aan de Formule 4, waarvoor Abarth de exclusieve motorleverancier is en optreedt als titelsponsor. Een succesvol format dat is opgezet als een oefenterrein voor jonge coureurs, talenten uit de karting en de professionals van de toekomst, geïnspireerd door de legendarische "Formule Italia", opgericht in 1971 met dezelfde filosofie: jonge coureurs tegen lage kosten toegang bieden tot de wereld van de open eenzitters.

De nieuwe F595 is een concentratie van race-designelementen en werd ontworpen om jongere klanten aan te spreken die maximale prestaties en plezier van hun auto verwachten, evenals liefhebbers van technologie en mensen die op zoek zijn naar de nieuwste infotainmentfuncties.

165 pk pure adrenaline "aangedreven" door de supercharged Garrett turbocompressor

Uitstekende prestaties en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste kenmerken van de 165 pk sterke 1,4-liter Euro 6D-Final T-jet motor, voorzien van de supercharged Garrett turbocompressor met een geometrische compressieverhouding van 9:1. Bij dezelfde druk optimaliseert deze architectuur de temperatuur in de verbrandingskamer en maakt het mogelijk dat het piekkoppel van 230 Nm al bij 2.250 t/min beschikbaar is, terwijl het vermogen in het bovenste deel van de toerenteller wordt geleverd. Dit resulteert in voordelen op het gebied van topsnelheid - 218 km/u - en vooral een betere herstart: in de 5e versnelling accelereert de nieuwe Abarth F595 van 80 naar 120 km/u in 7,8 seconden. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, maar kan op verzoek worden voorzien van een MTA vijftrapsautomaat met schakelpaddles aan het stuurwiel. Het resultaat: een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden met de handgeschakelde versnellingsbak en in 7,4 seconden met de sequentiële automatische variant.

Nieuwe "Record Monza Sovrapposto" uitlaat met verticale aansluitingen, met een onuitgegeven design

De gedurfde Abarth F595 biedt de iconische Record Monza uitlaat, nu geëvolueerd in een nieuwe configuratie met vier aansluitingen - 2 aan elke kant, verticaal gestapeld.

De brul is altijd onmiskenbaar, dezelfde die generaties van de Abarthisti fandom heeft begeleid en is al lang synoniem met kracht en prestaties. De actieve uitlaatklep wordt bediend door op de knop "Scorpion" op het dashboard te drukken. De bestuurder kan dus kiezen tussen een "gentleman driver" geluid of een donkerder, brutaler, typisch Abarth gebrul, allemaal binnen handbereik. Het resultaat is pure muziek, een krachtig en assertief geluid, mogelijk gemaakt door de ideale combinatie van technologie en design.

De racerij staat centraal, vanaf het ontwerp

De nieuwe Abarth F595 is beschikbaar in berline- en cabrioversie en is versierd met Blu Rally-designelementen, zoals te zien is in de kappen van de achteruitkijkspiegels en voor- en achterbumpers. De sportieve uitstraling wordt verder versterkt door de Sport 17" matzwarte lichtmetalen velgen, de "F595" identificatie badge op de achterzijde en de mistlampen, die standaard zijn inbegrepen.

Dezelfde gedurfdheid is terug te vinden in het interieur: het lederen stuurwiel en de zorgvuldig afgewerkte Abarth sportzetels - Sabelt zetels in pure racestijl zijn beschikbaar op aanvraag - verfraaien een uitgesproken sportieve omgeving aangevuld met bepaalde designelementen in zwart, zoals de nieuwe infotainment display omlijsting en het nieuwe matzwarte dashboard.

De nieuwe Blu Rally-designelementen zullen beschikbaar zijn in combinatie met de volgende kleuren: Bianco Gara, Grigio Campovolo, Grigio Pista, Nero Scorpione, Grigio Record en Grigio Asfalto.

Standaard technische specificaties voor maximaal rijplezier, veiligheid en connectiviteit

De nieuwe F595 is standaard uitgerust met alle technische specificaties die nodig zijn om het plezier en het rijplezier te garanderen dat kenmerkend is voor Scorpion-auto's. Daartoe behoort de Koni-achterwielophanging met Frequency Selective Damping (FSD)-technologie, om de prestaties te verbeteren, een perfecte wegligging te garanderen en tegelijkertijd het rijgedrag en de stabiliteit te verbeteren, en dat alles in alle veiligheid.

De "Scorpion mode" keuzeschakelaar op het dashboard heeft invloed op de piek koppelafgifte, stuurbekrachtiging calibratie en de reactie van de motor op het gaspedaal, waardoor ze meer respons geven.

Het door Abarth ontworpen remsysteem zorgt voor een optimale respons en een verbeterde veiligheid, en bestaat uit 284 mm ventilerende remschijven voor en 240 mm ventilerende remschijven achter.

Last but not least, om jongere liefhebbers van technologie aan te spreken, mocht het beste op het gebied van connectiviteit niet ontbreken: de F595 is standaard uitgerust met het 7" HD Uconnect™-systeem met DAB-radio en ingebouwde Apple CarPlay- en Android Auto™-compatibiliteit.

F.4 in Italië en Duitsland: Abarth op weg om de coureurs van de toekomst te trainen

De aantallen stijgen voortdurend voor de single-seater series met Abarth motoren die een gemiddelde van meer dan 28 coureurs per race hebben gezien, met een maximum van 34 auto's op het circuit. Voor het Italiaanse F.4-kampioenschap Powered by Abarth is het seizoen 2021 het 8e met een chassis-motorpakket dat door alle insiders wordt geprezen, zozeer zelfs dat het is geselecteerd in meerdere nationale Formule 4-series, waaronder de Duitse ADAC F4-serie, waarvan de 7e editie in 2021 plaatsvindt. Opgericht in 2014, gebaseerd op een idee van FIA President Jean Todt, heeft de Formule 4 Abarth geselecteerd als de technische partner om haar motoren te leveren. De krachtige en betrouwbare 1,4-liter Abarth Turbo-motor van 160 pk waarmee de eenzitters van Tatuus zijn uitgerust, staat dankzij zijn geweldige verhouding tussen gewicht en vermogen garant voor hoge prestaties (een maximumsnelheid van 240 km/u; een acceleratie van 0-100 km/u in ongeveer 5 seconden). Zijn vermaarde betrouwbaarheid betekent ook dat de kosten van een seizoen voor de teams en de coureurs onder controle kunnen worden gehouden. Het voldoet dus aan de eis van de FIA om de Formuleklasse coureurs van de toekomst op te leiden, en is duurzaam dankzij de lagere kosten per seizoen, in lijn met de waarden van de FIA en Abarth om jonge talenten te ontwikkelen. Sinds 2014 zijn meer dan 350 coureurs het circuit opgegaan om hun kunnen te bewijzen. In sommige gevallen hebben ze de top van hun specialisme bereikt, bijvoorbeeld Lance Stroll, de eerste winnaar van het Italiaanse F4-kampioenschap powered by Abarth in 2014, die nu Formule 1-coureur is. De Duitser Mick Schumacher, zoon van voormalig Ferrari-coureur Michael, racete in 2016 ook in de F.4 en won in 2020 het wereldkampioenschap Formule 2.

De oprichting 50 jaar geleden van "Formule Italia"

In 1971 werkte de Italiaanse Autosport Commissie (CSAI) samen met het merk Fiat aan de oprichting van een nieuw kampioenschap voorbehouden aan jonge Italiaanse coureurs, met als doel de autosport te democratiseren door een eenzitter voor te stellen die identiek is voor iedereen en tegen een lage kostprijs. In augustus van dat jaar bouwt het merk Abarth - ondertussen opgegaan in Fiat - daarom het eerste prototype, ontworpen door Mario Colucci onder supervisie van Carlo Abarth, en noemt het de Abarth SE025. Uitgerust met de 4-cilinder, 1,6-liter Fiat motor met dubbele bovenliggende nokkenas, dezelfde als in de Fiat 124 Sport, had de eenzitter een zeer duurzaam stalen buizenframe, compleet met ingebouwde rolbeugel. Alle onderdelen waren gekozen door Carlo Abarth en waren afkomstig van in serie geproduceerde Fiat, Lancia en Abarth auto's. Een van de eerste testers die het vermelden waard is, was de beroemde Arturo Merzario. De Formule Italia was een onmiddellijk succes: de vraag was zo groot dat de eerste leveringen pas medio mei 1972 plaatsvonden. Het racedebuut vond plaats op 29 juni 1972 op het circuit van Monza, waar Paolo Bozzetto als overwinnaar over de streep kwam. Tot 1979 gingen veel jonge coureurs het circuit op en sommigen van hen haalden het wereldkampioenschap Formule 1, waaronder Bruno Giacomelli, Riccardo Patrese, Siegfried Stohr en Piercarlo Ghinzani.