artikel headerimage

21/6/2021

1000 Miglia 2021: de verzegelingsceremonie

Al meer dan 90 jaar is de 1000 Miglia het toppunt van passie op 4 wielen. De 1000 Miglia begon in 1927 als een snelheidsrace die na een bezoek aan Rome begon en eindigde in Brescia en vervolgens het hele Italiaanse schiereiland aflegde: in totaal 1600 km, wat overeenkomt met 1000 keizerlijke mijlen. Tijdens de tweede editie in 1928 behaalde Alfa Romeo de eerste plaats in zowel het individuele als het teamklassement, met finishplaatsen voor alle 8 wagens die aan de race deelnamen. Tijdens de verschillende edities van de competitieve 1000 Miglia tot 1957 wonnen Alfa Romeo's maar liefst 11 keer, een recordaantal overwinningen dat nooit meer kan worden overtroffen.

En nu, voor de heruitgave van de "mooiste race ter wereld", stelt het officiële team in het historische centrum van Brescia enkele prestigieuze modellen uit de Alfa Romeo oldtimer-collectie op: de 6C 1500 Super Sport (1928), de 1900 Sport Spider (1954), de 2000 Sportiva (1954) en de 1900 Sport Spider (1956), bestuurd door uitzonderlijke crews. De meervoudige titelhouders Giovanni Moceri en Daniele Bonetti zullen aan de start verschijnen om hun successen te herhalen aan boord van de 6C 1500 SS; de 2000 Sportiva wordt bestuurd door Alberto Vassallo en Giovanni Bianco; de Guest Car 1900 Sport Spider wordt bestuurd door Roberto Giolito, Head of Heritage, en Camila Raznovich; terwijl Stellantis-voorzitter John Elkann en zijn echtgenote Lavinia Borromeo aan boord van de 1900 Super Sprint zullen plaatsnemen.

De verzegelingsceremonie en de uitreiking van de wedstrijdnummers

Voordat de auto's vertrekken, kan elke toeschouwer van de 1000 Miglia niet voorbijgaan aan de controles en de verzegelingsceremonie, die vanochtend op het rijderskwartier in Brescia is gehouden en werd gevolgd door een parade op het Piazza della Vittoria - een van de meest symbolische locaties van de stad die bekend staat als de "Leeuwin van Italië" - tot grote bewondering van het publiek. De controles zijn gestructureerd in twee fasen, een sportieve voor de bemanningen - waarbij de vergunningen, certificaten en rijbewijzen worden gecontroleerd - en een analytische controle waarbij de technische en functionele aspecten van de auto's worden bekeken. Tijdens de verzegelingsceremonie wordt een loodzegel aangebracht om te bevestigen dat de controles zijn voltooid, dat de auto's dus overeenstemmen met hun documenten en vooral dat ze het groene licht krijgen om aan de race deel te nemen.

Een herboren mythe van een acroniem met een legendarische flair: GTA

Over enkele dagen viert Alfa Romeo zijn 111e verjaardag: het merk werd op 24 juni 1910 opgericht en heeft in de loop van zijn geschiedenis zijn mythe vernieuwd door in elk model zijn roemrijke verleden en onnavolgbare DNA over te brengen. Precies daarom wekt elke Alfa Romeo bewondering: niet alleen de oldtimers, maar ook de huidige modellen, die het 1000 Miglia-konvooi zullen vergezellen als het officiële wagenpark van de organisatie. De Stelvio is de eerste SUV in de geschiedenis van het merk van meer dan een eeuw en heeft de regels van de klasse herschreven door nieuwe maatstaven aan te leggen op het vlak van prestaties. Ondertussen is de Giulia de sportsedan waar functionele en dynamische schoonheid worden gecombineerd om de best mogelijke prestaties te bereiken. Het summum van performance is de Giulia GTAm, technisch en conceptueel geïnspireerd op de Giulia GTA uit 1965: de "Gran Turismo Alleggerita" ontwikkeld door Autodelta op basis van de Giulia Sprint GT die wereldwijd sportieve successen boekte. Hij is gebaseerd op de Giulia Quadrifoglio en uitgerust met een supercharged versie van de 540 pk sterke Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo motor, waarmee hij zich nog meer onderscheidt door de wijdverbreide toepassing van ultralichte materialen en de beste verhouding tussen gewicht en vermogen in zijn klasse. Hij profiteert ook van specifieke technische oplossingen voor de aerodynamica, de rijdynamiek en de wegligging.