21/6/2021
Alfa Romeo Giulia GTA : een legende op de weg
De internationale persvoorstelling met testritten van de Giulia GTA en de "extreme" Giulia GTAm-configuratie vond plaats in Balocco. Het herinnert aan één van de legendes van de automobiel en een mijlpaal in de geschiedenis van het merk: de Giulia GTA van 1965. Het is dus een echte terugkeer naar de roots van het merk, dat 111 jaar geleden werd opgericht. Deze nieuwe auto belichaamt Alfa Romeo's unieke vermogen om stijl en sportiviteit te combineren.
De enige mogelijke locatie voor zijn officiële debuut was de voormalige Autodelta werkplaats op de Balocco Proving Ground, een historische locatie waar in de jaren zestig de Giulia Sprint GTA werd gebouwd, een van de meest succesvolle auto's uit de geschiedenis van Alfa Romeo. Dit tot de verbeelding sprekende terrein - 60 jaar geleden gebouwd, met een oppervlakte van 6 km², 26 verschillende pistes, voor een totaal van 80 km aan circuits - is de plaats waar alle sportwagens van Alfa Romeo worden ontwikkeld en getest.
De Giulia GTA is onmiddellijk herkenbaar dankzij een exclusieve typering die zowel esthetisch als functioneel is op het vlak van prestaties, wat bevestigt dat het hier niet gaat om een stylingoefening, maar om een high-performance voertuig dat is afgeleid van een productieauto, de uitzonderlijke Giulia Quadrifoglio. Dankzij het veelvuldig gebruik van ultralichte materialen weegt de Giulia GTA 50 kg (100 kg voor de GTAm) minder dan de Giulia Quadrifoglio, en wordt hij aangedreven door een opgewaardeerde versie van de 540 pk sterke Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo-motor met een vermogens/gewichtsverhouding van 187 pk/l die de beste in zijn klasse is. Hij biedt ook buitengewone prestaties, zowel wat zijn rondetijden op het circuit als zijn acceleratie betreft. Met het “Launch Mode”-systeem accelereert hij van 0 tot 100 km/u slechts 3,6 seconden.
De ingenieurs van Alfa Romeo werkten aan de optimalisering van de aerodynamica en de wegligging, maar vooral aan de verlaging van het gewicht, volgens dezelfde richtlijnen als voor de Giulia GTA uit 1965. Om deze doelstellingen te bereiken, werd op grote schaal gebruik gemaakt van koolstofvezel en composietonderdelen.
Bijzondere aandacht is besteed aan actieve aërodynamica. De geïmplementeerde oplossingen belichamen technische expertise die rechtstreeks afkomstig is uit de Formule 1, dankzij de samenwerking met Sauber Engineering. Het bedrijf werd ook ingeschakeld voor de productie van de zijskirts, de specifieke achterspoiler - op de GTAm verstelbaar in 4 posities - en de nieuwe actieve frontsplitter, die op de GTAm tot 40 mm kan worden uitgeschoven. Andere nieuwe kenmerken zijn het centrale uitlaatsysteem van titanium van Akrapovič, geïntegreerd in de diffuser achter van koolstofvezel, en de specifieke 20" wielen met unieke borgmoer, voor het eerst te zien in een sedan, gecombineerd met specifieke Michelin Pilot Sport Coupe 2 Connect-banden. Het aërodynamisch onderzoek in de windtunnel bleef niet beperkt tot de spatbordbevestigingen, maar werd ook uitgevoerd aan de onderzijde, die - net als bij de Giulia Quadrifoglio - volledig gestroomlijnd is. De GTA en GTAm beschikken ook over een speciale nieuwe luchtstroomcirculatie die het grondeffect van de auto kan verhogen en zo een uitstekend weggedrag bij hoge snelheden garandeert. Met name op de Giulia GTAm is de meest intense aerodynamische configuratie in staat een dubbele druk te ontwikkelen in vergelijking met de Giulia GTA, en een drievoudige toename in vergelijking met de Giulia Quadrifoglio, die voorheen de benchmark in zijn segment was. Verbluffende statistieken die getuigen van de geweldige prestaties van de technici van Alfa Romeo en Sauber.
Het weggedrag is geoptimaliseerd door de spoorbreedte van de voorwielen van de Quadrifoglio met 25 mm en die van de achterwielen met 50 mm te vergroten en door een nieuwe reeks veren voor de ophangingssystemen te ontwikkelen (de voorwielen met twee ‘trailing arms’, de achterwielen met onafhankelijke multi-link veren). De specifieke ophangings- en stuurconfiguratie zorgt voor een hogere bochtensnelheid en een algemene verbetering van de stabiliteit en het comfort op alle ondergronden. Wat de prestaties betreft, bereikt de volledig aluminium Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo-motor, die in de standaardconfiguratie niet minder dan 510 pk kan leveren, in de Giulia GTA 540 pk, dankzij het nauwgezette ontwikkelings- en kalibratiewerk van de Alfa Romeo-ingenieurs. Hetzelfde team is er ook in geslaagd om de positieve impact van de implementatie van het nieuwe centrale uitlaatsysteem van Akrapovič, gemaakt van titanium, met een onvergelijkbaar geluid te optimaliseren. De luchtstroom in de motorkoelcircuits werd eveneens verhoogd.
Voor zo'n exclusief model heeft het merk een hele reeks voorzieningen gecreëerd om deze supercar tot een unieke koopervaring te maken, waaronder een Bell-helm in een speciale GTA-kleuren die met het serienummer kan worden gepersonaliseerd, een specifieke Goodwool-beschermhoes en een door de Alfa Romeo Driving Academy ontworpen rijcursus. De GTAm wordt eveneens geleverd met volledige Alpinestars racekleding.
Een uniek en functioneel ontwerp dat tijdloos is
Tot de eigenschappen die de creatie van elke Alfa Romeo altijd hebben gekenmerkt, behoort zeker ook een design dat uniek is en dat tijdloze schoonheid combineert met functionaliteit die tot het uiterste is doorgevoerd. De stijl van de auto moet immers beantwoorden aan een allesoverheersend principe van schoonheid, dat het verstrijken van de tijd overstijgt, terwijl de functionaliteit behouden blijft ten voordele van de aërodynamische en mechanische efficiëntie. Deze stelregel wordt belichaamd in de Giulia GTA, waarvan specifieke acties aan de carrosserie en het interieur tot doel hebben de gedurfde geest van de Quadrifoglio versie, waarop hij gebaseerd is, uit te vergroten.
Het koetswerk heeft een krachtige voorpartij die alle kracht uitstraalt die de motor vrijgeeft, met nieuwe, grotere luchtinlaten en technische koolstofvezel elementen. Zelfs de iconische "Trilobo" is extreem gemaakt zonder zijn DNA te verliezen. De sleuven rond de badge, die doen denken aan de begindagen van de F1 en bedoeld zijn om de koeling te optimaliseren, zijn ook typische esthetische kenmerken van Alfa Romeo geworden. In het onderste gedeelte is de actieve splitter opnieuw ontworpen. Deze is alleen beschikbaar op de Giulia Quadrifoglio en is groter gemaakt op de GTAm, en kan in lengte worden aangepast (40 mm) om een perfecte balans met de achterkant te garanderen. Aan de achterkant, vooral bij de GTAm, ligt de nadruk op de brede spoiler. Dankzij het aërodynamische profiel en de 4-voudige aanpassing (lage luchtweerstand) van het middengedeelte is de auto ook aërodynamisch perfect in balans. Aan de zijkanten accentueren de zijskirts van koolstofvezel, het verbrede voorspatbord en het prominente koolstofvezel op de achterste wielkasten het "gevoel van grootte" van de auto, met een beeld van kracht en dynamiek. De nieuwe 20" single-lock wielen zijn speciaal ontworpen om de styling van de auto, de lichtheid en dus het algemene weggedrag te maximaliseren: een typische F1-oplossing voor een eenzitter, maar een uniek kenmerk op een berline voor op de weg.
In het interieur vallen verschillende nieuwe details op: de 100% Alcantara® bekleding op het dashboard, de deurpanelen, het dashboardkastje, de zijstijlen en de bekleding van het centraal gedeelte van de zetels. Dit waardevolle materiaal geeft de bestuurder de juiste grip en vermindert eventuele reflecties op het dashboard en andere kunststof onderdelen. Alcantara® is nog uitgebreider gebruikt in de GTAm-versie, waar de achterbank is verwijderd en plaats heeft gemaakt voor een volledig beklede 'holte', waarin speciale sierlijsten voor helmen en een brandblusser zijn ondergebracht. Nieuwe matte koolstofvezel inzetstukken geven het interieur een onderscheidende technische en esthetische elegantie. Het interieur van de GTAm wijkt iets af en is voorzien van een rolbeugel, terwijl de deurpanelen en de achterbank werden verwijderd. Bovendien gaan de voorportieren open met "trekkers" in plaats van een conventionele hendel, ontworpen in dezelfde kleuren als de SABELT 6-puntsgordels, nog zo'n typisch race-geïnspireerd accent.
Uitstekende vermogen-gewichtsverhouding
Kracht alleen is niet genoeg om buitengewone prestaties te garanderen. De inspanningen om het gewicht van de auto te verminderen zijn nauwgezet uitgevoerd, met indrukwekkende resultaten tot gevolg: de totale gewichtsvermindering bedraagt 50 kg op de GTA en 100 kg op de GTAm, rekening houdend met het gebruik van lichte materialen zoals koolstofvezel voor de aandrijfas, de motorkap, het dak, de voorbumper, de voorste wielkasten, de inzetstukken voor de achterste wielkasten en de sportzetels in koolstofvezel monocoque, uitgerust met SABELT 6-punts veiligheidsgordels in de GTAm. Aluminium wordt gebruikt voor de motor, de deuren en de ophangingssystemen, terwijl diverse composietmaterialen worden gebruikt voor vele andere onderdelen. In de GTAm is polycarbonaat gebruikt in de zij- en achterruitframes, wat bijdraagt tot de gewichtsbesparing. De combinatie van een lichter gewicht en de toename van het vermogen tot 540 pk resulteert in buitengewone prestaties. De acceleratie van 0 tot 100 km/u is ultrasnel. Dankzij het Launch Mode systeem stopt de klok op slechts 3,6 seconden. Anders dan de GTA biedt de Giulia GTAm een tweezitsconfiguratie die nog steeds goedgekeurd is voor gebruik op de weg, met een frontsplitter en een grotere achterspoiler in carbon, de ultieme uiting van sportiviteit. In de GTA-versie, met hetzelfde vermogen, biedt de Giulia 5 zitplaatsen, een spoiler en splitter die geoptimaliseerd zijn voor dagelijks gebruik op de weg, dezelfde deurpanelen, stoelen en ramen als de Giulia Quadrifoglio. Het resultaat is een supercar voor alledaags gebruik.
De aerodynamica van een F1, ontwikkeld met de know-how van Sauber
De aerodynamica, gewaarborgd door de expertise en faciliteiten van Sauber Engineering, is één van de factoren waarvan de technici van Alfa Romeo hebben kunnen profiteren. Met 50 jaar ervaring in de autosport - waarvan 27 in de F1 - heeft het Zwitserse bedrijf een uitgebreide expertise opgebouwd op het gebied van aerodynamica, mede dankzij zijn eigen windtunnel, een van de meest geavanceerde in Europa. Het Sauber-team - waarvan Alfa Romeo de hoofdsponsor van het F1-team is - heeft een actieve rol gespeeld bij het ontwerp, de prototypebouw en de productie van diverse onderdelen van de Giulia, met name die welke een aërodynamische functie vervullen. Enkele voorbeelden zijn de in de nieuwe voorbumpers geïntegreerde verstelbare splitter, de zijskirts, de luchtafzuiger, de GTA-spoiler en de GTAm-airovleugel. Dankzij de frontsplitter en de verstelbare achterspoiler aerodynamica kan de Giulia GTAm zijn aerodynamische prestaties aanpassen aan elk type baan of weg, precies volgens de eisen en voorkeuren van zijn bestuurder. De GTA en GTAm beschikken ook over een speciale nieuwe luchtafzuiging die het grondeffect van de auto kan verhogen en zo een uitstekend weggedrag bij hoge snelheid garandeert. Meer bepaald kan de Giulia GTAm een dubbele druk ontwikkelen in vergelijking met de Giulia GTA en een driedubbele in vergelijking met de Giulia Quadrifoglio, een zeer significant cijfer dat getuigt van het uitstekende werk dat door de technici van Alfa Romeo en Sauber werd geleverd. De twee piloten van het F1-team, Antonio Giovinazzi en Kimi Räikkönen, speelden een actieve rol en gaven waardevolle feedback, met name over de aerodynamische onderdelen en de wegligging van de auto.
Op maat gemaakte supercars
Het plezier van het bezitten van een auto als de Alfa Romeo Giulia GTA ligt niet alleen in zijn uitzonderlijke prestaties, maar ook in zijn exclusiviteit. Alfa Romeo heeft daarom een brede waaier van personaliseringen ontwikkeld om deze supercar tot een unieke aankoopbeleving te maken. Uitgangspunt is de koetswerkkleur die rechtstreeks door het Centro Stile Alfa Romeo is vervaardigd en die herinnert aan de geschiedenis van het merk en refereert naar de supprematie van het merk op het vlak van binnengehaalde overwinningen en de beeldtaal van Alfa Romeo: de voorpartij, gekenmerkt door het historische witte of pastelbruine "masker", is ongetwijfeld het eerste onderscheidende element dat - in combinatie met de strepen op het dak en de achterklep, en de iconische elementen van het Alfa Romeo-logo zoals het kruis en de Biscione op de motorkap - onmiddellijk het hart en de geest van de concurrentie vertaalt. Individuele klanten kunnen één van de talloze uitvoeringen bestellen, waaronder een versie met de Italiaanse vlag, een andere met Lipari bruine lak, om nog maar te zwijgen van andere opties om het nummer op de zijdeur naar wens te selecteren. Voor wie niet voor een dergelijke configuratie kiest, zullen de Giulia GTA en GTAm verkrijgbaar zijn in Etna Red, Trophy White en Montreal Green, een kleurenschema dat een eerbetoon is aan de Italiaanse vlag. Tot de personaliseringen behoren ook de kleurkeuze voor de remklauwen, inclusief de nieuwe goudkleur.
GTA en Autodelta : een duo met een lange geschiedenis en vele successen
De initialen GTA staan voor "Gran Turismo Alleggerita" ("Gran Turismo Lite"), in 1965 bedacht voor de Giulia Sprint GTA, een specifieke versie afgeleid van de Sprint GT, geïntroduceerd voor sportieve homologatie en onthuld op de Amsterdam Motor Show dat jaar. De carrosserie van de Giulia Sprint GT werd vervangen door een identieke aluminium carrosserie, met een totaalgewicht van 745 kg tegenover de 950 kg van de wegversie. Een tweede variant betreft de 1.570 cc motor die, in zijn wegconfiguratie, een indrukwekkende 115 pk bereikt. De technici van Autodelta, Alfa Romeo's eerste officiële "Racing Department", kozen hem als referentiemodel voor de Touring-categorie en ontwikkelden hem tot een maximumvermogen van 170 PK. Het succes in wedstrijden kwam zeer snel daarna: drie opeenvolgende "Challenge Europeo Marche", tientallen nationale kampioenschappen en honderden individuele wedstrijden over de hele wereld. Dit kwam de reputatie van het merk bij het grote publiek ten goede: de Giulia Sprint GTA belichaamde immers de claim "een overwinning per dag in je alledaagse auto". Sindsdien is de GTA deel geworden van de collectieve verbeelding, als het onbetwiste icoon van de sportieve geest van de Biscione. Net als de initialen GTA is de naam "Autodelta" emblematisch, met de gelijknamige werkplaats in de Balocco Proving Ground als de bewaarder van dit unieke erfgoed.
De Giulia GTA is onmiddellijk herkenbaar dankzij een exclusieve typering die zowel esthetisch als functioneel is op het vlak van prestaties, wat bevestigt dat het hier niet gaat om een stylingoefening, maar om een high-performance voertuig dat is afgeleid van een productieauto, de uitzonderlijke Giulia Quadrifoglio. Dankzij het veelvuldig gebruik van ultralichte materialen weegt de Giulia GTA 50 kg (100 kg voor de GTAm) minder dan de Giulia Quadrifoglio, en wordt hij aangedreven door een opgewaardeerde versie van de 540 pk sterke Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo-motor met een vermogens/gewichtsverhouding van 187 pk/l die de beste in zijn klasse is. Hij biedt ook buitengewone prestaties, zowel wat zijn rondetijden op het circuit als zijn acceleratie betreft. Met het “Launch Mode”-systeem accelereert hij van 0 tot 100 km/u slechts 3,6 seconden.
De ingenieurs van Alfa Romeo werkten aan de optimalisering van de aerodynamica en de wegligging, maar vooral aan de verlaging van het gewicht, volgens dezelfde richtlijnen als voor de Giulia GTA uit 1965. Om deze doelstellingen te bereiken, werd op grote schaal gebruik gemaakt van koolstofvezel en composietonderdelen.
Bijzondere aandacht is besteed aan actieve aërodynamica. De geïmplementeerde oplossingen belichamen technische expertise die rechtstreeks afkomstig is uit de Formule 1, dankzij de samenwerking met Sauber Engineering. Het bedrijf werd ook ingeschakeld voor de productie van de zijskirts, de specifieke achterspoiler - op de GTAm verstelbaar in 4 posities - en de nieuwe actieve frontsplitter, die op de GTAm tot 40 mm kan worden uitgeschoven. Andere nieuwe kenmerken zijn het centrale uitlaatsysteem van titanium van Akrapovič, geïntegreerd in de diffuser achter van koolstofvezel, en de specifieke 20" wielen met unieke borgmoer, voor het eerst te zien in een sedan, gecombineerd met specifieke Michelin Pilot Sport Coupe 2 Connect-banden. Het aërodynamisch onderzoek in de windtunnel bleef niet beperkt tot de spatbordbevestigingen, maar werd ook uitgevoerd aan de onderzijde, die - net als bij de Giulia Quadrifoglio - volledig gestroomlijnd is. De GTA en GTAm beschikken ook over een speciale nieuwe luchtstroomcirculatie die het grondeffect van de auto kan verhogen en zo een uitstekend weggedrag bij hoge snelheden garandeert. Met name op de Giulia GTAm is de meest intense aerodynamische configuratie in staat een dubbele druk te ontwikkelen in vergelijking met de Giulia GTA, en een drievoudige toename in vergelijking met de Giulia Quadrifoglio, die voorheen de benchmark in zijn segment was. Verbluffende statistieken die getuigen van de geweldige prestaties van de technici van Alfa Romeo en Sauber.
Het weggedrag is geoptimaliseerd door de spoorbreedte van de voorwielen van de Quadrifoglio met 25 mm en die van de achterwielen met 50 mm te vergroten en door een nieuwe reeks veren voor de ophangingssystemen te ontwikkelen (de voorwielen met twee ‘trailing arms’, de achterwielen met onafhankelijke multi-link veren). De specifieke ophangings- en stuurconfiguratie zorgt voor een hogere bochtensnelheid en een algemene verbetering van de stabiliteit en het comfort op alle ondergronden. Wat de prestaties betreft, bereikt de volledig aluminium Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo-motor, die in de standaardconfiguratie niet minder dan 510 pk kan leveren, in de Giulia GTA 540 pk, dankzij het nauwgezette ontwikkelings- en kalibratiewerk van de Alfa Romeo-ingenieurs. Hetzelfde team is er ook in geslaagd om de positieve impact van de implementatie van het nieuwe centrale uitlaatsysteem van Akrapovič, gemaakt van titanium, met een onvergelijkbaar geluid te optimaliseren. De luchtstroom in de motorkoelcircuits werd eveneens verhoogd.
Voor zo'n exclusief model heeft het merk een hele reeks voorzieningen gecreëerd om deze supercar tot een unieke koopervaring te maken, waaronder een Bell-helm in een speciale GTA-kleuren die met het serienummer kan worden gepersonaliseerd, een specifieke Goodwool-beschermhoes en een door de Alfa Romeo Driving Academy ontworpen rijcursus. De GTAm wordt eveneens geleverd met volledige Alpinestars racekleding.
Een uniek en functioneel ontwerp dat tijdloos is
Tot de eigenschappen die de creatie van elke Alfa Romeo altijd hebben gekenmerkt, behoort zeker ook een design dat uniek is en dat tijdloze schoonheid combineert met functionaliteit die tot het uiterste is doorgevoerd. De stijl van de auto moet immers beantwoorden aan een allesoverheersend principe van schoonheid, dat het verstrijken van de tijd overstijgt, terwijl de functionaliteit behouden blijft ten voordele van de aërodynamische en mechanische efficiëntie. Deze stelregel wordt belichaamd in de Giulia GTA, waarvan specifieke acties aan de carrosserie en het interieur tot doel hebben de gedurfde geest van de Quadrifoglio versie, waarop hij gebaseerd is, uit te vergroten.Het koetswerk heeft een krachtige voorpartij die alle kracht uitstraalt die de motor vrijgeeft, met nieuwe, grotere luchtinlaten en technische koolstofvezel elementen. Zelfs de iconische "Trilobo" is extreem gemaakt zonder zijn DNA te verliezen. De sleuven rond de badge, die doen denken aan de begindagen van de F1 en bedoeld zijn om de koeling te optimaliseren, zijn ook typische esthetische kenmerken van Alfa Romeo geworden. In het onderste gedeelte is de actieve splitter opnieuw ontworpen. Deze is alleen beschikbaar op de Giulia Quadrifoglio en is groter gemaakt op de GTAm, en kan in lengte worden aangepast (40 mm) om een perfecte balans met de achterkant te garanderen. Aan de achterkant, vooral bij de GTAm, ligt de nadruk op de brede spoiler. Dankzij het aërodynamische profiel en de 4-voudige aanpassing (lage luchtweerstand) van het middengedeelte is de auto ook aërodynamisch perfect in balans. Aan de zijkanten accentueren de zijskirts van koolstofvezel, het verbrede voorspatbord en het prominente koolstofvezel op de achterste wielkasten het "gevoel van grootte" van de auto, met een beeld van kracht en dynamiek. De nieuwe 20" single-lock wielen zijn speciaal ontworpen om de styling van de auto, de lichtheid en dus het algemene weggedrag te maximaliseren: een typische F1-oplossing voor een eenzitter, maar een uniek kenmerk op een berline voor op de weg.
In het interieur vallen verschillende nieuwe details op: de 100% Alcantara® bekleding op het dashboard, de deurpanelen, het dashboardkastje, de zijstijlen en de bekleding van het centraal gedeelte van de zetels. Dit waardevolle materiaal geeft de bestuurder de juiste grip en vermindert eventuele reflecties op het dashboard en andere kunststof onderdelen. Alcantara® is nog uitgebreider gebruikt in de GTAm-versie, waar de achterbank is verwijderd en plaats heeft gemaakt voor een volledig beklede 'holte', waarin speciale sierlijsten voor helmen en een brandblusser zijn ondergebracht. Nieuwe matte koolstofvezel inzetstukken geven het interieur een onderscheidende technische en esthetische elegantie. Het interieur van de GTAm wijkt iets af en is voorzien van een rolbeugel, terwijl de deurpanelen en de achterbank werden verwijderd. Bovendien gaan de voorportieren open met "trekkers" in plaats van een conventionele hendel, ontworpen in dezelfde kleuren als de SABELT 6-puntsgordels, nog zo'n typisch race-geïnspireerd accent.