
30/1/2025
Fiat Grande Panda begint zijn wereldwijde reis met het B-segment in Europa.
De Grande Panda markeert de terugkeer van het merk in het B-segment, waar FIAT al tientallen jaren marktleider is met meer dan 23 miljoen verkochte auto's in Europa. De Grande Panda is gebouwd op een wereldwijd multi-energieplatform en belichaamt de wereldwijde aanwezigheid van FIAT binnen Stellantis, dat klanten over de hele wereld bedient.
De nieuwe Fiat Grande Panda, het eerste model in de nieuwe wereldwijde familie, vertegenwoordigt het Italiaanse merk met zijn Italiaanse design, compactheid, inclusiviteit en duurzaamheid. Vandaag maakt de Fiat Grande Panda zijn debuut met elektrische en hybride aandrijflijnen en neemt hij het op tegen het volledige B-segment, een segment waarin FIAT al decennialang toonaangevend is. Het nieuwe model weerspiegelt de karakteristieke stijl van het merk en is ideaal voor het gezins- en stadsleven overal ter wereld. Ontworpen in het Centro Stile in Turijn, valt de Fiat Grande Panda op door zijn compacte afmetingen, strakke lijnen en overzichtelijke interieur, waardoor hij ideaal is voor het gezinsleven en stedelijke mobiliteit. Het robuuste, gestructureerde uiterlijk en het dynamische wigvormige design onderstrepen de kracht en het unieke karakter van de auto. De Grande Panda is de eerste FIAT die gebouwd wordt op het Stellantis “Smart Car Platform”. Deze nieuwe “gezinsauto” is van maatschappelijk belang vanwege zijn flexibele en veelzijdige multi-energieplatform, dat kan voldoen aan de behoeften en verwachtingen van klanten in verschillende markten. De Grande Panda is het eerste model van een nieuwe familie die de komende jaren zal worden geïntroduceerd. FIAT's innovatieve project is erop gericht om deze nieuwe wereldwijde familie te produceren op het veelzijdige, multi-energie Smart Car platform, dat effectief is in alle regio's van de wereld. Dankzij deze aanpak kan het merk een verscheidenheid aan voertuigen ontwikkelen en voldoen aan de uiteenlopende behoeften van klanten over de hele wereld.
Een Italiaans ontwerp geïnspireerd door een icoon
De Panda van de jaren 80 is in een modern tijdperk nieuw leven ingeblazen dankzij het nieuwe model, dat een coole persoonlijkheid heeft met emblematische kenmerken en zijn Italiaanse handtekening van het Centro Stile in Turijn. Voor het eerst staat 'Grande' niet synoniem voor grote afmetingen: de Grande Panda onderscheidt zich door zijn compacte afmetingen - 3,99 meter lang - die onder het segmentgemiddelde liggen, bij een hoogte van 1,57 meter en een breedte van 1,76 meter (exclusief achteruitkijkspiegels), waardoor het comfort voor 5 personen gegarandeerd is. Deze gezinsauto belichaamt echt de waarden van zijn voorganger, met zijn kracht en gestructureerd volume. Zijn Italiaanse design en schoonheid worden weerspiegeld in gedurfde oppervlakken met zachte lijnen, van stevige wielkasten tot zilverkleurige beschermplaten voor en achter. Het design is ontworpen om eenvoudig maar functioneel en verrassend te zijn, wat de 'Italianiteit' bevestigt waar het merk trots op is dankzij het iconische karakter van de auto.
De prominente wielkasten, benadrukt door gestructureerde lijnen en zachte, gedurfde oppervlakken, straalt een zelfverzekerde en beschermende persoonlijkheid uit dankzij zijn stabiele uitstraling. Het exterieur is ook verrijkt met tal van designelementen die teruggrijpen naar FIAT's oorsprong, want de nieuwe creatie is met trots een Panda. Onder deze elementen bevestigt de belettering van de auto de wortels van het merk met onverwachte details zoals de letters “PANDA” in 3D en in bas-reliëf op de portieren en de letters “FIAT” aan de achterkant. Daarnaast zorgt de lenticulaire bedrukking op de C-stijl, die varieert van het moderne FIAT-logo tot de 4 FIAT-strepen, voor een verrassend effect. De belettering verschijnt ook aan de achterkant in een glanzend zwart kader, met de driedimensionale Panda-letters, en aan de voorkant met het FIAT-logo.
Daarnaast wordt de inspiratie van trends uit het verleden weerspiegeld in de PXL LED-verlichting, die doet denken aan het beroemde videospel uit de jaren 80 en functionaliteit en stijl combineert. Het fascinerende X-design, de zwarte afwerking van de stijlen en de 17-inch lichtmetalen velgen met naafdoppen met het FIAT-logo vormen een ongeëvenaarde combinatie en zorgen voor een opvallende en suggestieve look. In navolging van FIAT's 'No Grey' initiatief, zal het nieuwe juweel verkrijgbaar zijn in zeven kleurstellingen - Limone Yellow, Luna Bronze, Acqua Azure, Lago Blue, Passione Red, Cinema Black en Gelato White - die de kleurrijke levensstijl van de Italianen belichamen en het DNA van FIAT weerspiegelen.
Compact van buiten, ruim van binnen
De Grande Panda kan tot vijf personen in alle comfort vervoeren, dankzij zijn ruimte en intelligente ruimtegebruik. In dit opzicht heeft hij een van de beste schoudercompartimenten in het segment, wat bijdraagt aan zijn toch al bijzondere bewoonbaarheid. In feite verbergt de Grande Panda ruime opbergvakken op onverwachte plaatsen in de auto, zoals in het 13 liter grote dashboard, waarvan 3 liter in één enkel opbergvak. Bovendien heeft de Grande Panda een bovengemiddelde bagageruimte, met een maximale inhoud van 361 liter (elektrische versie), waardoor hij de perfecte keuze is voor gezinsactiviteiten en dagelijkse boodschappen.
In lijn met zijn kleurrijke strategie legt FIAT de nadruk op vrolijke details die het interieur van de Grande Panda verrijken. Met name het infotainmentgedeelte met de middenconsole, het dashboard, de luchtroosters en de stiksels van de stoelen zijn versierd met gele details, die de bestuurders en hun passagiers plezier brengen. Daarnaast bevat het hoofdthema van het interieur een speciale kleur met de naam Blu Tasmania, die perfect past bij de kleurspatten. De Italiaanse en FIAT-invloeden zijn in de Grande Panda ook terug te vinden in een aantal bijzondere elementen: de 10“ snelheidsmeter en de 10,25” digitale radio hebben een unieke stijl die doet denken aan de vorm van de Lingotto-baan, terwijl de koplampen en achterlichten, bestaande uit opaline kubussen, doen denken aan de ramen van de gevels van de Lingotto-fabriek.
Grande Panda: elektrische en hybride aandrijflijnen
Het eerste lid van de nieuwe FIAT-familie zal verkrijgbaar zijn in een elektrische en hybride versie. Met een 44 kWh accu en 83 kW (113 pk) elektromotor heeft de elektrische Grande Panda een WLTP gecombineerde cyclus actieradius van 320 km, waardoor hij ideaal is voor dagelijks gebruik in de stad en weekendjes weg. De elektrische Fiat Grande Panda heeft een topsnelheid van 132 km/u en accelereert van 0 naar 50 km/u in 4,2 seconden.
(0-100 km/u in 11 seconden). Met de elektrische versie van de Fiat Grande Panda heeft FIAT prioriteit gegeven aan een van zijn kernwaarden: toegankelijkheid. De elektrische eigenschappen van het nieuwe model stellen het merk in staat om een coole maar betaalbare auto aan te bieden aan diegenen die willen deelnemen aan de elektrische transitie maar niet te zwaar in deze zaak kunnen investeren.
Het nieuwe wereldwijde model is uitgerust met een AC intrekbare kabel geïntegreerd aan de voorkant (naast de oplaadpoort aan de achterkant), die tot 7 kW kan opladen, met een oplaadtijd van 20% tot 80% in 4 uur en 20 minuten. In plaats van de intrekbare kabel is het, afhankelijk van de voorkeur van de klant of specifieke marktvereisten, mogelijk om te kiezen voor een 11 kW laadpoort aan de achterzijde, met een laadtijd van 20% tot 80% in 2 uur en 50 minuten. Voor beide oplossingen is er een standaard DC snellaadpoort aan de achterkant, die een laadvermogen van 100 kW biedt en het opladen voltooit in slechts 27 minuten.
De hybrideversie is uitgerust met een 1,2-liter driecilinder turbomotor met een vermogen van 100 pk, een 48-volt Li-ion-accu en een elektrische transmissie met dubbele koppeling (eDCT) met 6 versnellingen die de 21 kW elektromotor, de omvormer en de transmissiecontrole-eenheid omvat. Al deze elementen werken in synergie en tillen de prestaties van de Grande Panda naar een hoger niveau. Het extra elektrische vermogen verhoogt de flexibiliteit bij lage toerentallen en tijdens het accelereren en zorgt voor een soepele, stille start en responsieve overgangen. Deze technologie wint ook energie terug tijdens het vertragen.
Dankzij de Miller-cyclus bereikt de auto een CO2-uitstoot van naar schatting slechts 123g (voorlopige cijfers vóór registratie), waardoor hij zeer concurrerend is met andere merken. De hybride aandrijflijn biedt een aantal voordelen, waaronder de e-launch functie, waarmee de auto in 100% elektrische modus kan worden gestart, voor een soepele en stille start zonder brandstofverbruik. De elektromotor verbetert ook de efficiëntie en dynamiek van de auto en maakt het mogelijk om de verbrandingsmotor in bepaalde situaties uit te schakelen. Dit is het geval in de stad of op landwegen bij vlot rijden, waardoor tot 1 km elektrische actieradius mogelijk is bij snelheden van minder dan 30 km/u. Hij schakelt ook in bij stabiele omstandigheden, op vlakke wegen of op snelwegen bergafwaarts, wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat, waardoor de energievraag en de accu efficiënt worden beheerd. De e-creeping functie werkt uitsluitend op elektrische energie en wordt voornamelijk gebruikt om korte voorwaartse bewegingen te maken zonder het gaspedaal in te trappen, bijvoorbeeld wanneer de auto vastzit in een file (e-queueing). Hij kan ook worden gebruikt om 100% elektrisch te parkeren, in de eerste versnelling of achteruit (e-parking). De voordelen van deze technologie zijn onmiddellijk: minder brandstofverbruik, meer respect voor het milieu, minder geluidsoverlast, meer comfort en een aangenamere rijervaring. Al deze voordelen worden ook bereikt dankzij de transmissie met dubbele koppeling en het reactievermogen van de aandrijflijn.
Zowel de elektrische als de hybride versie belichamen de 'easy drive' filosofie en bieden een ongekend niveau van eenvoud: slechts twee pedalen zorgen voor een ontspannen, moeiteloze rijervaring, die bijzonder geschikt is voor stedelijke omgevingen.
Opladen was nog nooit zo eenvoudig en schoon: 's werelds eerste geïntegreerde oplaadkabel
Eenvoud en vindingrijkheid zijn twee van de kernwaarden van het merk en deze worden op verschillende manieren toegepast in de Grande Panda. Een daarvan is de intrekbare oplaadkabel. Deze voorziening, uniek in de auto-industrie, staat waarschijnlijk het beste voor lateraal denken en het zoeken naar intelligente en toch eenvoudige oplossingen die zelfs aan de latente behoeften van onze klanten voldoen. Een eenvoudig idee dat een antwoord biedt op de vraag waarom je handen vuil worden bij het opladen van de auto en waarom je ruimte inneemt in de kofferbak, en dat het oplaadproces vereenvoudigt dankzij het gebruiksvriendelijke ontwerp. Afhankelijk van de markt kunnen FIAT-klanten kiezen uit twee oplaadopties voor de Grande Panda. Het 11 kW-model biedt hogere oplaadsnelheden in de oplaadpoort achteraan, terwijl het 7 kW-model, met de extra ingebouwde intrekbare kabel, het opladen snel en gemakkelijk maakt dankzij de lengte van 4,5 meter, zodat klanten hun voertuig gemakkelijk kunnen opladen. In beide gevallen kan de Grande Panda thuis worden opgeladen met een 7 kW Wallbox, op 1,5 kW of 3 kW met een Mode2 laadkabel, of onderweg met 100 kW DC-stations.
FIAT's duurzame mijlpaal: de impactmaterialen die worden gebruikt voor de productie van het nieuwe wereldmodel
De Grande Panda versterkt FIAT's pioniersrol in de auto-industrie op het gebied van duurzaamheid en biedt klanten ook de mogelijkheid om te kiezen voor een ecologische en ethische mobiliteitsoplossing dankzij het gebruik van duurzame materialen bij de productie.
Allereerst bevat elke Grande Panda gerecycled materiaal van 140 drankverpakkingen. In een eerste auto speelt FIAT namelijk een cruciale rol op het gebied van extractie en recycling: elk van de 140 drankverpakkingen die per auto worden gebruikt, bestaat voor 80% uit verpakkingsmateriaal en voor 20% uit niet-recyclebare kunststoffen en aluminium, die normaal gesproken worden weggegooid tijdens het recyclen. Voor elke Grande Panda recupereert FIAT precies deze 20% om de blauwe plastic onderdelen in het voertuig te maken, Lapolen Ecotek genaamd. Het resultaat van dit ecologische proces is duidelijk zichtbaar in het glanzende effect van het aluminium in de blauwe kunststof details.
Ten tweede heeft FIAT een nieuwe stap gezet in de auto-industrie door “BAMBOX Bamboo Fiber Tex®” te gebruiken voor de La Prima versie van de Grande Panda, een speciaal textiel dat echte bamboevezels bevat, om de dashboardbekleding van de Grande Panda te maken. Het dashboard van de La Prima-versie is bekleed met een speciaal voor de Grande Panda ontwikkelde textielsamenstelling die niet alleen aan de buitenkant maar ook in de structuur aan bamboe doet denken: 33% van deze stof is gemaakt van echte, pure bamboevezels.
Een speciale line-up: twee configuraties voor de 100% elektrische versie
De nieuwe elektrische versie van de gezinsauto is verkrijgbaar in twee configuraties: de Grande Panda La Prima, een volledig uitgerust topmodel, en de (Grande Panda)RED, een toegankelijker en maatschappelijk relevanter model dat een goed doel steunt. Deze laatste heeft opvallende designelementen zoals 16-inch witte stalen wielen en het 'RED'-logo op de B-stijl. De (Grande Panda)RED vertegenwoordigt ook de inzet van het merk voor ethische doelen in samenwerking met (RED), opgericht in 2021 met de gedeelde overtuiging dat ieder van ons een verschil kan maken. Om het de klanten makkelijker te maken, biedt het merk twee opties aan, waarbij de klant alleen nog maar de kleur hoeft te kiezen. In zijn elektrische versie heeft de Grande Panda een vanafprijs van minder dan € 25.000 in Europa.
De hybride versie in de uitvoeringen POP, ICON en LA PRIMA
Allereerst is er de POP-uitvoering, het instapmodel zonder franje dat meteen ter zake komt: volledig ADAS, handbediende airconditioning, 10” scherm, automatische eDCT, elektrische parkeerrem (EPB) en, tot grote vreugde van de bestuurders, connected services via het speciale smartphonedock. De Autolaunch is voorzien van NFC-technologie die wordt geactiveerd door de telefoon op het dock te plaatsen en de Home-knop op het dashboard, waarmee de gebruiker snel kan terugkeren naar het hoofdscherm of de applicatie-interface door erop te drukken. Deze knop biedt eenvoudige toegang tot het startscherm, zodat tijdens het rijden naadloos kan worden overgeschakeld tussen verschillende functies of toepassingen.
De Icon-configuratie, de 'basisversie', werd gecreëerd om klanten een moderne uitrusting van topniveau te bieden, zoals het infotainmentsysteem met een scherm van 10,25 inch en koplampen en achterlichten met LED-technologie. Met deze versie kunnen ze hun uitrusting zelfs upgraden dankzij twee packs: tech of stijl. Het tech pack omvat automatische klimaatregeling, on-board en connected navigatie, parkeersensoren voor en achteruitrijcamera, evenals een draadloze lader die het comfort, de veiligheid en het gemak verhoogt; terwijl het style pack bestaat uit lichtmetalen 16-inchwielen, dakrails, skid plates en getinte ruiten, die allemaal een impact hebben op het uiterlijk van de auto. De 60/40 stoelconfiguratie maakt flexibel gebruik van de zit- en bagageruimte mogelijk. Een armsteun verhoogt het comfort en het beklede dashboard geeft het interieur een verfijndere uitstraling.
De Grande Panda La Prima, het vlaggenschip van het eerste model in de nieuwe familie van het merk, bekroont het hybride gamma. Hij onderscheidt zich duidelijk door zijn lichtmetalen 17-inchwielen, hoogwaardige stoffen en de innovatieve 'BAMBOX Bamboo Fiber Tex®', die ook alle functies van de technologie- en stijlpakketten omvat. Deze stof onderstreept de voortdurende inzet van het merk om betekenisvolle materialen in de auto-industrie te integreren. De vanafprijs van de Grande Panda hybride zal in Europa minder dan 19.000 euro bedragen.
ADAS
De Fiat Grande Panda is uitgerust met een volledige reeks geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) voor een veilige en plezierige rijervaring. Tot de belangrijkste opties behoren parkeerassistentie met sensoren achter (en, standaard op de Prima, een frontsensor en achteruitrijcamera), evenals rijhulpfuncties zoals cruisecontrol, snelheidsbegrenzer, actieve veiligheidsrem en lane keeping assist, die de auto zachtjes stuurt als de bestuurder per ongeluk een andere rijstrook oprijdt. Daarnaast geven gevarenwaarschuwingen informatie over snelheidslimieten en waarschuwingen over de oplettendheid van de bestuurder, terwijl actieve veiligheidssystemen open deuren of koffers detecteren en ervoor zorgen dat alles goed gesloten is voordat je de weg op gaat. Deze technologieën werken samen om de veiligheid en het comfort op de weg te verbeteren.
Aangesloten services voor elke behoefte
Reizen met een gerust hart is betaalbaarder dan ooit met de Fiat Grande Panda. Met zijn 10“ snelheidsmeter, zijn 10,25” touchscreen dat draadloze spiegeling garandeert om alle functies van de telefoon op het grote centrale scherm te krijgen, en de draadloze telefoonlader in combinatie met snel opladen tot 4 x USB-C, is het leven aan boord nog nooit zo eenvoudig geweest. Wat connected services betreft, is het aanbod van het merk opgebouwd rond drie hoofddoelstellingen die de bestuurder in het middelpunt van de strategie plaatsen: het rijden veiliger, het leven eenvoudiger en elke reis spannender maken. De twee beschikbare pakketten zijn ontworpen om deze doelstellingen te bereiken. Connect ONE is het standaardpakket van FIAT en omvat diensten zoals SOS Help Call om gemakkelijk contact op te nemen met de openbare hulpdiensten, pechverhelping en het gezondheidsrapport van het voertuig. Het Connect PLUS pakket omvat diensten zoals de Vehicle Finder en de Connected Navigation service, die de bestuurder helpt bij het vinden van optimale routes, parkeerplaatsen en oplaadstations. Tot slot vervolledigt de e-ROUTES service het Connect PLUS pakket met een toepassing die bestuurders begeleidt naar de beschikbare elektrische oplaadstations op hun route, afhankelijk van hun actieradius. Door de e-ROUTES applicatie te synchroniseren met de statische en dynamische gegevens van het voertuig, kunnen bestuurders genieten van een soepele, stressvrije rijervaring en profiteren van informatie over verkeer, weer, gevarenzones, enz.
Authentieke FIAT Accessoires
Eigenaars van de nieuwe Fiat Grande Panda zullen kunnen kiezen uit meer dan 100 Authentic Accessoires die speciaal zijn ontwikkeld om de meest uitgebreide en uitgebreide aanpassingsmogelijkheden te bieden en aan te sluiten bij de verschillende zielen van de nieuwe Grande Panda.
De nieuwe iconische gepersonaliseerde stickers zijn een eerbetoon aan FIAT en de Panda van de jaren 80 met op maat gemaakte stickersets die zijn ontworpen om de unieke esthetiek van de auto te versterken.
De nieuwe iconische gepersonaliseerde stickers zijn een eerbetoon aan FIAT en de Panda van de jaren 80 en zijn ontworpen om de unieke esthetiek van de auto te versterken.
Het nieuwe gekleurde deurpaneel is geniaal. Deze innovatieve toevoegingen combineren compact design en praktisch nut, en bieden ongeëvenaarde veelzijdigheid voor stedelijke mobiliteit zonder in te leveren op schouderruimte.
Inclusief rubberen zijletters, gemaakt van milieuvriendelijke materialen, zijn elegant en duurzaam, en voldoen aan de behoeften van een breed scala aan klanten.
Er zijn geen grenzen aan reizen met de nieuwe Grande Panda dankzij een nieuw assortiment accessoires voor de auto, waaronder de eerste trekhaak op een FIAT elektrische auto.
FIAT en zijn impactpartners: (RED) en FIAT voor een betere toekomst
FIAT breidt zijn samenwerking met (RED) in de wereldwijde strijd tegen onrechtvaardige gezondheid verder uit met de lancering van de nieuwe (FIAT)RED Grande Panda, onderdeel van FIAT's elektrische gamma. Sinds 2021 hebben FIAT, Jeep en RAM meer dan 4 miljoen dollar bijgedragen aan het essentiële werk van het Wereldfonds om wereldwijde gezondheidscrisissen aan te pakken, met nog eens 1,2 miljoen dollar toezegging van FIAT tot 2026.
Een (FIAT)RED kopen is de meest ethische en zinvolle keuze, omdat het voertuig goed is voor zowel de planeet als haar bewoners. Opgericht in 2006, (RED) werkt samen met iconische bedrijven en individuen om AIDS te bestrijden en de onrechtvaardigheden die de ontwikkeling van pandemieën mogelijk maken. Tot op heden heeft (RED) meer dan 785 miljoen dollar gegenereerd voor het Wereldfonds, waarmee meer dan 325 miljoen mensen worden geholpen. De bijdragen van FIAT en andere (RED) partners financieren programma's die levens redden waar dat het meest nodig is.
"Felicità" reclamecampagne
De creatieve logica achter de “Felicità”-video benadrukt hoe de Grande Panda eenvoud, geluk en gemak in het dagelijks leven belichaamt. Samen met het iconische lied “Felicità” van Al Bano creëert de video een vrolijke en optimistische sfeer. De belangrijkste kenmerken van de Grande Panda - zoals zijn eDCT-automaat, ruime interieur, PXL LED-koplampen, opnieuw uitgevonden oplaadkabel en beschikbaarheid in hybride en elektrische versies - worden naadloos geïntegreerd in realistische alledaagse scenario's. Deze kenmerken, gepresenteerd in termen van eenvoudige maar ingenieuze oplossingen, laten zien hoe de Grande Panda geluk brengt door stedelijke routines en dagelijkse ritten te vergemakkelijken. Dankzij een harmonieuze mix van muziek, beweging en functionaliteit straalt de video een gevoel van plezier uit dat de moeiteloze vreugde weerspiegelt die de auto biedt.
Een Italiaans ontwerp geïnspireerd door een icoon
De Panda van de jaren 80 is in een modern tijdperk nieuw leven ingeblazen dankzij het nieuwe model, dat een coole persoonlijkheid heeft met emblematische kenmerken en zijn Italiaanse handtekening van het Centro Stile in Turijn. Voor het eerst staat 'Grande' niet synoniem voor grote afmetingen: de Grande Panda onderscheidt zich door zijn compacte afmetingen - 3,99 meter lang - die onder het segmentgemiddelde liggen, bij een hoogte van 1,57 meter en een breedte van 1,76 meter (exclusief achteruitkijkspiegels), waardoor het comfort voor 5 personen gegarandeerd is. Deze gezinsauto belichaamt echt de waarden van zijn voorganger, met zijn kracht en gestructureerd volume. Zijn Italiaanse design en schoonheid worden weerspiegeld in gedurfde oppervlakken met zachte lijnen, van stevige wielkasten tot zilverkleurige beschermplaten voor en achter. Het design is ontworpen om eenvoudig maar functioneel en verrassend te zijn, wat de 'Italianiteit' bevestigt waar het merk trots op is dankzij het iconische karakter van de auto.De prominente wielkasten, benadrukt door gestructureerde lijnen en zachte, gedurfde oppervlakken, straalt een zelfverzekerde en beschermende persoonlijkheid uit dankzij zijn stabiele uitstraling. Het exterieur is ook verrijkt met tal van designelementen die teruggrijpen naar FIAT's oorsprong, want de nieuwe creatie is met trots een Panda. Onder deze elementen bevestigt de belettering van de auto de wortels van het merk met onverwachte details zoals de letters “PANDA” in 3D en in bas-reliëf op de portieren en de letters “FIAT” aan de achterkant. Daarnaast zorgt de lenticulaire bedrukking op de C-stijl, die varieert van het moderne FIAT-logo tot de 4 FIAT-strepen, voor een verrassend effect. De belettering verschijnt ook aan de achterkant in een glanzend zwart kader, met de driedimensionale Panda-letters, en aan de voorkant met het FIAT-logo.
Daarnaast wordt de inspiratie van trends uit het verleden weerspiegeld in de PXL LED-verlichting, die doet denken aan het beroemde videospel uit de jaren 80 en functionaliteit en stijl combineert. Het fascinerende X-design, de zwarte afwerking van de stijlen en de 17-inch lichtmetalen velgen met naafdoppen met het FIAT-logo vormen een ongeëvenaarde combinatie en zorgen voor een opvallende en suggestieve look. In navolging van FIAT's 'No Grey' initiatief, zal het nieuwe juweel verkrijgbaar zijn in zeven kleurstellingen - Limone Yellow, Luna Bronze, Acqua Azure, Lago Blue, Passione Red, Cinema Black en Gelato White - die de kleurrijke levensstijl van de Italianen belichamen en het DNA van FIAT weerspiegelen.
Compact van buiten, ruim van binnen
De Grande Panda kan tot vijf personen in alle comfort vervoeren, dankzij zijn ruimte en intelligente ruimtegebruik. In dit opzicht heeft hij een van de beste schoudercompartimenten in het segment, wat bijdraagt aan zijn toch al bijzondere bewoonbaarheid. In feite verbergt de Grande Panda ruime opbergvakken op onverwachte plaatsen in de auto, zoals in het 13 liter grote dashboard, waarvan 3 liter in één enkel opbergvak. Bovendien heeft de Grande Panda een bovengemiddelde bagageruimte, met een maximale inhoud van 361 liter (elektrische versie), waardoor hij de perfecte keuze is voor gezinsactiviteiten en dagelijkse boodschappen.In lijn met zijn kleurrijke strategie legt FIAT de nadruk op vrolijke details die het interieur van de Grande Panda verrijken. Met name het infotainmentgedeelte met de middenconsole, het dashboard, de luchtroosters en de stiksels van de stoelen zijn versierd met gele details, die de bestuurders en hun passagiers plezier brengen. Daarnaast bevat het hoofdthema van het interieur een speciale kleur met de naam Blu Tasmania, die perfect past bij de kleurspatten. De Italiaanse en FIAT-invloeden zijn in de Grande Panda ook terug te vinden in een aantal bijzondere elementen: de 10“ snelheidsmeter en de 10,25” digitale radio hebben een unieke stijl die doet denken aan de vorm van de Lingotto-baan, terwijl de koplampen en achterlichten, bestaande uit opaline kubussen, doen denken aan de ramen van de gevels van de Lingotto-fabriek.
Grande Panda: elektrische en hybride aandrijflijnen
Het eerste lid van de nieuwe FIAT-familie zal verkrijgbaar zijn in een elektrische en hybride versie. Met een 44 kWh accu en 83 kW (113 pk) elektromotor heeft de elektrische Grande Panda een WLTP gecombineerde cyclus actieradius van 320 km, waardoor hij ideaal is voor dagelijks gebruik in de stad en weekendjes weg. De elektrische Fiat Grande Panda heeft een topsnelheid van 132 km/u en accelereert van 0 naar 50 km/u in 4,2 seconden.(0-100 km/u in 11 seconden). Met de elektrische versie van de Fiat Grande Panda heeft FIAT prioriteit gegeven aan een van zijn kernwaarden: toegankelijkheid. De elektrische eigenschappen van het nieuwe model stellen het merk in staat om een coole maar betaalbare auto aan te bieden aan diegenen die willen deelnemen aan de elektrische transitie maar niet te zwaar in deze zaak kunnen investeren.
Het nieuwe wereldwijde model is uitgerust met een AC intrekbare kabel geïntegreerd aan de voorkant (naast de oplaadpoort aan de achterkant), die tot 7 kW kan opladen, met een oplaadtijd van 20% tot 80% in 4 uur en 20 minuten. In plaats van de intrekbare kabel is het, afhankelijk van de voorkeur van de klant of specifieke marktvereisten, mogelijk om te kiezen voor een 11 kW laadpoort aan de achterzijde, met een laadtijd van 20% tot 80% in 2 uur en 50 minuten. Voor beide oplossingen is er een standaard DC snellaadpoort aan de achterkant, die een laadvermogen van 100 kW biedt en het opladen voltooit in slechts 27 minuten.
De hybrideversie is uitgerust met een 1,2-liter driecilinder turbomotor met een vermogen van 100 pk, een 48-volt Li-ion-accu en een elektrische transmissie met dubbele koppeling (eDCT) met 6 versnellingen die de 21 kW elektromotor, de omvormer en de transmissiecontrole-eenheid omvat. Al deze elementen werken in synergie en tillen de prestaties van de Grande Panda naar een hoger niveau. Het extra elektrische vermogen verhoogt de flexibiliteit bij lage toerentallen en tijdens het accelereren en zorgt voor een soepele, stille start en responsieve overgangen. Deze technologie wint ook energie terug tijdens het vertragen.
Dankzij de Miller-cyclus bereikt de auto een CO2-uitstoot van naar schatting slechts 123g (voorlopige cijfers vóór registratie), waardoor hij zeer concurrerend is met andere merken. De hybride aandrijflijn biedt een aantal voordelen, waaronder de e-launch functie, waarmee de auto in 100% elektrische modus kan worden gestart, voor een soepele en stille start zonder brandstofverbruik. De elektromotor verbetert ook de efficiëntie en dynamiek van de auto en maakt het mogelijk om de verbrandingsmotor in bepaalde situaties uit te schakelen. Dit is het geval in de stad of op landwegen bij vlot rijden, waardoor tot 1 km elektrische actieradius mogelijk is bij snelheden van minder dan 30 km/u. Hij schakelt ook in bij stabiele omstandigheden, op vlakke wegen of op snelwegen bergafwaarts, wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat, waardoor de energievraag en de accu efficiënt worden beheerd. De e-creeping functie werkt uitsluitend op elektrische energie en wordt voornamelijk gebruikt om korte voorwaartse bewegingen te maken zonder het gaspedaal in te trappen, bijvoorbeeld wanneer de auto vastzit in een file (e-queueing). Hij kan ook worden gebruikt om 100% elektrisch te parkeren, in de eerste versnelling of achteruit (e-parking). De voordelen van deze technologie zijn onmiddellijk: minder brandstofverbruik, meer respect voor het milieu, minder geluidsoverlast, meer comfort en een aangenamere rijervaring. Al deze voordelen worden ook bereikt dankzij de transmissie met dubbele koppeling en het reactievermogen van de aandrijflijn.
Zowel de elektrische als de hybride versie belichamen de 'easy drive' filosofie en bieden een ongekend niveau van eenvoud: slechts twee pedalen zorgen voor een ontspannen, moeiteloze rijervaring, die bijzonder geschikt is voor stedelijke omgevingen.
Opladen was nog nooit zo eenvoudig en schoon: 's werelds eerste geïntegreerde oplaadkabel
Eenvoud en vindingrijkheid zijn twee van de kernwaarden van het merk en deze worden op verschillende manieren toegepast in de Grande Panda. Een daarvan is de intrekbare oplaadkabel. Deze voorziening, uniek in de auto-industrie, staat waarschijnlijk het beste voor lateraal denken en het zoeken naar intelligente en toch eenvoudige oplossingen die zelfs aan de latente behoeften van onze klanten voldoen. Een eenvoudig idee dat een antwoord biedt op de vraag waarom je handen vuil worden bij het opladen van de auto en waarom je ruimte inneemt in de kofferbak, en dat het oplaadproces vereenvoudigt dankzij het gebruiksvriendelijke ontwerp. Afhankelijk van de markt kunnen FIAT-klanten kiezen uit twee oplaadopties voor de Grande Panda. Het 11 kW-model biedt hogere oplaadsnelheden in de oplaadpoort achteraan, terwijl het 7 kW-model, met de extra ingebouwde intrekbare kabel, het opladen snel en gemakkelijk maakt dankzij de lengte van 4,5 meter, zodat klanten hun voertuig gemakkelijk kunnen opladen. In beide gevallen kan de Grande Panda thuis worden opgeladen met een 7 kW Wallbox, op 1,5 kW of 3 kW met een Mode2 laadkabel, of onderweg met 100 kW DC-stations.FIAT's duurzame mijlpaal: de impactmaterialen die worden gebruikt voor de productie van het nieuwe wereldmodel
De Grande Panda versterkt FIAT's pioniersrol in de auto-industrie op het gebied van duurzaamheid en biedt klanten ook de mogelijkheid om te kiezen voor een ecologische en ethische mobiliteitsoplossing dankzij het gebruik van duurzame materialen bij de productie.Allereerst bevat elke Grande Panda gerecycled materiaal van 140 drankverpakkingen. In een eerste auto speelt FIAT namelijk een cruciale rol op het gebied van extractie en recycling: elk van de 140 drankverpakkingen die per auto worden gebruikt, bestaat voor 80% uit verpakkingsmateriaal en voor 20% uit niet-recyclebare kunststoffen en aluminium, die normaal gesproken worden weggegooid tijdens het recyclen. Voor elke Grande Panda recupereert FIAT precies deze 20% om de blauwe plastic onderdelen in het voertuig te maken, Lapolen Ecotek genaamd. Het resultaat van dit ecologische proces is duidelijk zichtbaar in het glanzende effect van het aluminium in de blauwe kunststof details.
Ten tweede heeft FIAT een nieuwe stap gezet in de auto-industrie door “BAMBOX Bamboo Fiber Tex®” te gebruiken voor de La Prima versie van de Grande Panda, een speciaal textiel dat echte bamboevezels bevat, om de dashboardbekleding van de Grande Panda te maken. Het dashboard van de La Prima-versie is bekleed met een speciaal voor de Grande Panda ontwikkelde textielsamenstelling die niet alleen aan de buitenkant maar ook in de structuur aan bamboe doet denken: 33% van deze stof is gemaakt van echte, pure bamboevezels.
Een speciale line-up: twee configuraties voor de 100% elektrische versie
De nieuwe elektrische versie van de gezinsauto is verkrijgbaar in twee configuraties: de Grande Panda La Prima, een volledig uitgerust topmodel, en de (Grande Panda)RED, een toegankelijker en maatschappelijk relevanter model dat een goed doel steunt. Deze laatste heeft opvallende designelementen zoals 16-inch witte stalen wielen en het 'RED'-logo op de B-stijl. De (Grande Panda)RED vertegenwoordigt ook de inzet van het merk voor ethische doelen in samenwerking met (RED), opgericht in 2021 met de gedeelde overtuiging dat ieder van ons een verschil kan maken. Om het de klanten makkelijker te maken, biedt het merk twee opties aan, waarbij de klant alleen nog maar de kleur hoeft te kiezen. In zijn elektrische versie heeft de Grande Panda een vanafprijs van minder dan € 25.000 in Europa.De hybride versie in de uitvoeringen POP, ICON en LA PRIMA
Allereerst is er de POP-uitvoering, het instapmodel zonder franje dat meteen ter zake komt: volledig ADAS, handbediende airconditioning, 10” scherm, automatische eDCT, elektrische parkeerrem (EPB) en, tot grote vreugde van de bestuurders, connected services via het speciale smartphonedock. De Autolaunch is voorzien van NFC-technologie die wordt geactiveerd door de telefoon op het dock te plaatsen en de Home-knop op het dashboard, waarmee de gebruiker snel kan terugkeren naar het hoofdscherm of de applicatie-interface door erop te drukken. Deze knop biedt eenvoudige toegang tot het startscherm, zodat tijdens het rijden naadloos kan worden overgeschakeld tussen verschillende functies of toepassingen.De Icon-configuratie, de 'basisversie', werd gecreëerd om klanten een moderne uitrusting van topniveau te bieden, zoals het infotainmentsysteem met een scherm van 10,25 inch en koplampen en achterlichten met LED-technologie. Met deze versie kunnen ze hun uitrusting zelfs upgraden dankzij twee packs: tech of stijl. Het tech pack omvat automatische klimaatregeling, on-board en connected navigatie, parkeersensoren voor en achteruitrijcamera, evenals een draadloze lader die het comfort, de veiligheid en het gemak verhoogt; terwijl het style pack bestaat uit lichtmetalen 16-inchwielen, dakrails, skid plates en getinte ruiten, die allemaal een impact hebben op het uiterlijk van de auto. De 60/40 stoelconfiguratie maakt flexibel gebruik van de zit- en bagageruimte mogelijk. Een armsteun verhoogt het comfort en het beklede dashboard geeft het interieur een verfijndere uitstraling.
De Grande Panda La Prima, het vlaggenschip van het eerste model in de nieuwe familie van het merk, bekroont het hybride gamma. Hij onderscheidt zich duidelijk door zijn lichtmetalen 17-inchwielen, hoogwaardige stoffen en de innovatieve 'BAMBOX Bamboo Fiber Tex®', die ook alle functies van de technologie- en stijlpakketten omvat. Deze stof onderstreept de voortdurende inzet van het merk om betekenisvolle materialen in de auto-industrie te integreren. De vanafprijs van de Grande Panda hybride zal in Europa minder dan 19.000 euro bedragen.
ADAS
De Fiat Grande Panda is uitgerust met een volledige reeks geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) voor een veilige en plezierige rijervaring. Tot de belangrijkste opties behoren parkeerassistentie met sensoren achter (en, standaard op de Prima, een frontsensor en achteruitrijcamera), evenals rijhulpfuncties zoals cruisecontrol, snelheidsbegrenzer, actieve veiligheidsrem en lane keeping assist, die de auto zachtjes stuurt als de bestuurder per ongeluk een andere rijstrook oprijdt. Daarnaast geven gevarenwaarschuwingen informatie over snelheidslimieten en waarschuwingen over de oplettendheid van de bestuurder, terwijl actieve veiligheidssystemen open deuren of koffers detecteren en ervoor zorgen dat alles goed gesloten is voordat je de weg op gaat. Deze technologieën werken samen om de veiligheid en het comfort op de weg te verbeteren.Aangesloten services voor elke behoefte
Reizen met een gerust hart is betaalbaarder dan ooit met de Fiat Grande Panda. Met zijn 10“ snelheidsmeter, zijn 10,25” touchscreen dat draadloze spiegeling garandeert om alle functies van de telefoon op het grote centrale scherm te krijgen, en de draadloze telefoonlader in combinatie met snel opladen tot 4 x USB-C, is het leven aan boord nog nooit zo eenvoudig geweest. Wat connected services betreft, is het aanbod van het merk opgebouwd rond drie hoofddoelstellingen die de bestuurder in het middelpunt van de strategie plaatsen: het rijden veiliger, het leven eenvoudiger en elke reis spannender maken. De twee beschikbare pakketten zijn ontworpen om deze doelstellingen te bereiken. Connect ONE is het standaardpakket van FIAT en omvat diensten zoals SOS Help Call om gemakkelijk contact op te nemen met de openbare hulpdiensten, pechverhelping en het gezondheidsrapport van het voertuig. Het Connect PLUS pakket omvat diensten zoals de Vehicle Finder en de Connected Navigation service, die de bestuurder helpt bij het vinden van optimale routes, parkeerplaatsen en oplaadstations. Tot slot vervolledigt de e-ROUTES service het Connect PLUS pakket met een toepassing die bestuurders begeleidt naar de beschikbare elektrische oplaadstations op hun route, afhankelijk van hun actieradius. Door de e-ROUTES applicatie te synchroniseren met de statische en dynamische gegevens van het voertuig, kunnen bestuurders genieten van een soepele, stressvrije rijervaring en profiteren van informatie over verkeer, weer, gevarenzones, enz.Authentieke FIAT Accessoires
Eigenaars van de nieuwe Fiat Grande Panda zullen kunnen kiezen uit meer dan 100 Authentic Accessoires die speciaal zijn ontwikkeld om de meest uitgebreide en uitgebreide aanpassingsmogelijkheden te bieden en aan te sluiten bij de verschillende zielen van de nieuwe Grande Panda.De nieuwe iconische gepersonaliseerde stickers zijn een eerbetoon aan FIAT en de Panda van de jaren 80 met op maat gemaakte stickersets die zijn ontworpen om de unieke esthetiek van de auto te versterken.
De nieuwe iconische gepersonaliseerde stickers zijn een eerbetoon aan FIAT en de Panda van de jaren 80 en zijn ontworpen om de unieke esthetiek van de auto te versterken.
Het nieuwe gekleurde deurpaneel is geniaal. Deze innovatieve toevoegingen combineren compact design en praktisch nut, en bieden ongeëvenaarde veelzijdigheid voor stedelijke mobiliteit zonder in te leveren op schouderruimte.
Inclusief rubberen zijletters, gemaakt van milieuvriendelijke materialen, zijn elegant en duurzaam, en voldoen aan de behoeften van een breed scala aan klanten.
Er zijn geen grenzen aan reizen met de nieuwe Grande Panda dankzij een nieuw assortiment accessoires voor de auto, waaronder de eerste trekhaak op een FIAT elektrische auto.
FIAT en zijn impactpartners: (RED) en FIAT voor een betere toekomst
FIAT breidt zijn samenwerking met (RED) in de wereldwijde strijd tegen onrechtvaardige gezondheid verder uit met de lancering van de nieuwe (FIAT)RED Grande Panda, onderdeel van FIAT's elektrische gamma. Sinds 2021 hebben FIAT, Jeep en RAM meer dan 4 miljoen dollar bijgedragen aan het essentiële werk van het Wereldfonds om wereldwijde gezondheidscrisissen aan te pakken, met nog eens 1,2 miljoen dollar toezegging van FIAT tot 2026.Een (FIAT)RED kopen is de meest ethische en zinvolle keuze, omdat het voertuig goed is voor zowel de planeet als haar bewoners. Opgericht in 2006, (RED) werkt samen met iconische bedrijven en individuen om AIDS te bestrijden en de onrechtvaardigheden die de ontwikkeling van pandemieën mogelijk maken. Tot op heden heeft (RED) meer dan 785 miljoen dollar gegenereerd voor het Wereldfonds, waarmee meer dan 325 miljoen mensen worden geholpen. De bijdragen van FIAT en andere (RED) partners financieren programma's die levens redden waar dat het meest nodig is.