15/7/2024
FIAT viert zijn eerste 125 jaar en lacht naar de toekomst
De Pista 500 van het Lingotto-gebouw in Turijn was gastheer van de “Smiling to the future”-ceremonie ter gelegenheid van de 125e verjaardag van FIAT.
FIAT, opgericht op 11 juli 1899, is een van de oudste automerken ter wereld en kijkt nu uit naar een nog mooiere toekomst. Olivier François, CEO van FIAT, presenteert de visie van FIAT voor het komende decennium.
Wereldpremières van de Fiat 500e Giorgio Armani – de mooiste uitdrukking van Italiaanse uitmuntendheid – en de Fiat Grande Panda, het nieuwe mondiale model dat de terugkeer van FIAT op de mondiale consumentenmarkt markeert.
De nieuwe tentoonstelling Casa FIAT, nu geopend in de Pinacoteca Agnelli, schetst de geschiedenis van het merk en de link met het Lingotto-gebouw.
Het FIAT-evenement “Smiling to the future” ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum is zojuist geëindigd in het Lingotto-gebouw in Turijn. De ceremonie was zowel een viering van een mijlpaal die maar weinig autofabrikanten bereikten als het begin van een nieuw hoofdstuk in de lange geschiedenis van succes, sociale relevantie en leiderschap van het merk, allemaal gevoed door een benadering gericht op de klant. Deze belangrijke gebeurtenis bracht leden van de internationale pers, vertegenwoordigers van openbare instellingen, waaronder waaronder de Minister van Zaken en Made in Italy, Sen. Adolfo Urso, vice-voorzitter van de Senaat, senator. Licia Ronzulli, voorzitter van de Commissie productieactiviteiten, handel en toerisme van de Kamer van Afgevaardigden, On. Alberto Luigi Gusmeroli, president van de regio, Alberto Cirio, burgemeester van Turijn, Stefano Lo Russo, en het senior management van de Stellantis Group: John Elkann, president van Stellantis, Carlos Tavares, CEO van Stellantis, en Olivier François, CEO van FIAT en CMO van Stellantis.
John Elkann, voorzitter van Stellantis, zei: “Fiat werd in 1899 geboren uit een passie voor vooruitgang. Het is een van de weinige bedrijven die erin zijn geslaagd om van het ambachtelijke stadium naar het industriële tijdperk te gaan. Het vertegenwoordigde voor miljoenen mensen de vrijheid om overal naartoe te gaan, en dat in stijl. Al 125 jaar lang zijn we nooit gestopt met werken, zoeken naar oplossingen, geloven in onze toekomst en verdedigen we vasthoudend wat we hebben opgebouwd. We willen iedereen bedanken die ervoor heeft gezorgd dat deze Turijnse startup vandaag de dag Stellantis is geworden, een van de grootste autofabrikanten ter wereld.
Carlos Tavares, CEO van Stellantis, zei: “Ik ben verheugd om in de thuisbasis van FIAT in Turijn te zijn om zijn 125e verjaardag te vieren en de emotie van een dergelijk moment met alle belanghebbenden te delen. Als een van de meest iconische merken in onze Stellantis-constellatie brengt FIAT de echte Italiaanse smaak naar de harten van onze klanten over de hele wereld. Voor het derde jaar op rij is FIAT het nummer één merk van Stellantis qua volume. Het is leider op vier nationale markten over de hele wereld: Italië, Brazilië, Turkije en Algerije. Het stimuleert het aanbieden van schone, veilige en betaalbare mobiliteit aan burgers over de hele wereld. Ik wil iedereen bedanken die al generaties lang zoveel om FIAT geeft en die elke dag hard werkt om ervoor te zorgen dat het Fiat-team nog 125 jaar lang dezelfde passie en hetzelfde verlangen deelt om onze klanten altijd te laten lachen."
Olivier François, CEO van FIAT en Global Marketing Director van Stellantis, zei: “FIAT staat al 125 jaar synoniem voor maatschappelijke relevantie en biedt onze klanten wat ze echt nodig hebben op basis van de tijd waarin ze leven. En onze klanten willen iconische, betaalbare stadsauto’s; zuinige en inclusieve pacten; gezinsmobiliteit; bedrijfsvoertuigen en niet in de laatste plaats Abarth voor dagelijks plezier, en dat is precies wat FIAT te bieden heeft. We hebben momenteel de terugkeer van FIAT naar de wereldmarkt gelanceerd, gebaseerd op 3 pijlers: Italiaans ontwerp en ontwikkeling, mondiaal platform en lokale relevantie. De Grote Panda is het eerste lid van onze nieuwe wereldwijde familie. Zo zullen we de komende tien jaar voor elke klant het juiste aanbod bieden. Want voor ons staat de klant centraal.
Op 11 juli 1899 werden in Turijn, in het prestigieuze Palazzo Bricherasio, de statuten van de "Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili - Torino" ondertekend. Vandaag de dag, na miljoenen auto’s te hebben geproduceerd, verbindt een rode draad het verleden van het merk met zijn heden en zijn toekomst: namelijk een specifieke manier om de auto te begrijpen die het merk vandaag de dag nog steeds onderscheidt op mondiaal niveau en die heeft geleid tot producten die het dagelijkse leven vereenvoudigen en vreugde brengen in de straten van de wereld. De speciale gast van de viering is de 500e Giorgio Armani, de verfijnde limited edition die wereldwijd zal worden gedistribueerd en Italiaanse uitmuntendheid zal combineren met ecologische duurzaamheid. Op het evenement was ook de Fiat Grande Panda aanwezig, het nieuwe mondiale model dat het nieuwe tijdperk van het Italiaanse merk zal inluiden en de eerste van een nieuwe generatie FIAT-voertuigen. Daarnaast presenteerde het evenement de eerste echte beelden van twee andere modellen van de nieuwe wereldwijde familie – een SUV en een fastback – die afgelopen februari als concept werden gepresenteerd en zich nu in een vergevorderd ontwikkelingsstadium bevinden en naar verwachting in de komende jaren zullen worden gelanceerd.
De festiviteiten in Turijn werden afgesloten met een verbluffende parade van klassieke en hedendaagse FIAT-voertuigen, verdeeld in groepen – iconen, stadsauto’s, compacte auto’s, gezinsauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen – die naar het legendarische circuit van het Lingotto-gebouw gingen om de waarde van de technologische innovatie te demonstreren. en historisch erfgoed van het wereldwijde Italiaanse merk. Bovendien heeft FIAT sinds het begin blijk gegeven van een sterke internationale neiging, met modellen die over de hele wereld worden geproduceerd, terwijl het zijn hart en ziel in de Piemontese hoofdstad heeft gehouden waar het werd opgericht. En vandaag is met de Grande Panda, dankzij de synergie en kansen die de Stellantis Group biedt, een nieuw seizoen aangebroken voor FIAT dat zal worden gekenmerkt door inclusiviteit, vindingrijkheid, Italiaanse stijl en een mondiale geest.
Fiat 500e Giorgio Armani
Ter gelegenheid van het mijlpaaljubileum van FIAT en symbolisch ook ter gelegenheid van de verjaardag van Maestro Giorgio Armani werd een belangrijk partnerschap aangekondigd tussen Giorgio Armani en FIAT. De twee wereldberoemde Italiaanse merken, die in 2020 al samenwerkten met de lancering van een unieke en exclusieve 500th, hebben hun krachten gebundeld om wat wel eens de mooiste uiting van Made in Italy op 4 wielen zou kunnen zijn: de 500th Giorgio Armani. Nooit eerder kwamen twee iconen, die Italiaans design, stijl, vakmanschap, vindingrijkheid en succes over de hele wereld vertegenwoordigen, samen om een echte 'instant klassieker' te creëren. Zoals de commercial die voor het eerst op het evenement werd getoond suggereert, is dit een auto om te dragen, niet om te rijden, en een eerbetoon aan het meesterschap van het Centro Stile FIAT en het Armani Style Center in Turijn. Ontwerpers van beide bedrijven werkten maandenlang hand in hand om de ziel van beide merken in één werk te destilleren. Dezelfde aandacht voor detail en zorg voor materialen, kleuren en stijl werd besteed aan een nieuwe auto of een nieuwe modecollectie. Vandaag paraderen FIAT en Giorgio Armani samen op de “La Pista 500” met de nieuwe 500e Giorgio Armani.
Dit niveau van vakmanschap, verwerking en detail is zelden te vinden in dit segment, maar niet in een 500, die Made in Italy en Italiaanse uitmuntendheid belichaamt. Deze kenmerken worden nog belangrijker en waardevoller omdat ze zijn ontwikkeld in samenwerking met de grootste namen in de Italiaanse mode.
De nieuwe 500e Giorgio Armani, met trots geproduceerd in de FIAT Mirafiori-fabriek in Turijn, wordt exclusief aangeboden in een hatchback-versie, die zowel de ongeëvenaarde elegantie van Giorgio Armani weerspiegelt als de gedurfde persoonlijkheid van de Fiat 500e tot uitdrukking brengt.
Voor de 500e Giorgio Armani zijn twee unieke en exclusieve kleuren gecreëerd: Michinalized Dark Green, een eigentijdse en technische kleur die de stijl en smaak van Giorgio Armani sterk weerspiegelt, en Ceramic Greige, een uiterst verfijnde en verfijnde kleur. Deze door Armani uitgevonden tint combineert grijs en beige, waardoor zowel de toon als de unieke naam ontstaan.
Wat de buitenkant betreft, probeerden Italiaanse ontwerpers de contrasten en versieringen te verminderen om een meer monochromatisch effect te bereiken: puur, essentieel en in lijn met Armani's stijl. Het belangrijkste kenmerk van het exterieur zijn de wielen, die exclusief zijn ontworpen om het GA-logo op macroschaal weer te geven. Zij worden de sterren van de auto en zorgen ervoor dat deze al van ver opvalt.
Het specifieke ontwerp legt een sterke nadruk op partnerschap, terwijl de aerodynamische prestaties worden verbeterd dankzij het licht 3D-oppervlak.
Het tweekleurige gepolijste geanodiseerde effect en de lichte zijgroeven maken hem uiterst verfijnd.
Het interieur getuigt van nauwgezet vakmanschap, met visgraatstiksels en driedimensionale patronen op de inzetstukken van de middenstoelen die doen denken aan klassieke stiktechnieken. De materialen in het voertuig zijn elegant en van de hoogste kwaliteit. Ze kunnen worden gecombineerd met innovatieve en technische processen zoals het lasergesneden hout dat het inzetstuk op het dashboard bedekt, zo zacht en omhullend als een luxueuze stof, of gecombineerd met zeer ambachtelijke oplossingen zoals ingewikkeld borduurwerk.
De nieuwe 500e Giorgio Armani onderscheidt zich door het logo van de Milanese Maestro op de wielen en de stoel, terwijl de handtekening van de Italiaanse stylist op het dashboard, de binnenkant van de deur en de achterruit verschijnt.
De auto is voorzien van Full LED Infinity Design-koplampen en een glazen dak. Qua techniek is de auto voorzien van een premium JBL audiosysteem, 7 inch TFT display, 10,25 inch touchscreen, DAB radio en een Wireless CarPlay/Android Auto.
De 500e Giorgio Armani is verkrijgbaar met een elektromotor met een vermogen van 87 kW en 118 pk, met een bereik tot 320 km in de gecombineerde WLTP-cyclus. Bovendien is hij uitgerust met het meest geavanceerde ADAS-systeem en wordt hij geleverd met een niveau 2-ondersteund rijsysteem.
In lijn met de missie van het merk om Made in Italy wereldwijd te promoten, zal de limited edition vanaf volgend jaar verkocht worden in Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika, Japan en Australië.
Over Gruppo Armani
De Armani Group, opgericht in 1975 door voorzitter en CEO Giorgio Armani, is actief in 80 landen en is een van 's werelds toonaangevende mode- en luxemerken, met 9.257 werknemers en 9 productiefabrieken. De Groep ontwerpt, produceert, distribueert en verkoopt rechtstreeks mode- en lifestyleproducten, waaronder kleding, accessoires, brillen, horloges, sieraden, cosmetica, parfums, meubels en woninginrichting, en is actief in de horeca- en horecasector.
Grande Panda: het nieuwe mondiale model van FIAT
De Grande Panda markeert de terugkeer van FIAT op de mondiale consumentenmarkt. Het werd ontwikkeld op basis van 3 pijlers: Italiaans design, mondiaal platform en lokale relevantie. Duurzaamheid, inclusiviteit, eenvoud en schoonheid zijn de waarden die het project tot leven hebben gebracht, terwijl het ontwerp is geïnspireerd op de iconische Panda uit de jaren 80, de ‘blue jean’ van de auto-industrie, iets perfects voor elke gelegenheid en voor elke gelegenheid. klant. Het is dus een maatschappelijk relevante auto, de auto voor iedereen.
De Grande Panda is letterlijk de kloon van de eerste Panda, waardoor het een nieuw B-segmentvoertuig is dat zowel betaalbaar als gezinsvriendelijk is. De prijs van de Grande Panda begint bij minder dan € 25.000,- voor de volledig elektrische versie en op minder dan € 19.000,- voor de hybride versie.
De Grande Panda, ontworpen in Italië in het FIAT Centro Stile in Turijn, is gebaseerd op een eenvoudig idee: een uniek multi-energieplatform dat overal ter wereld kan worden geïnstalleerd, een strikt Italiaans ontwerp en de mogelijkheid om de beste aanpassing van de aandrijflijn gebaseerd op de behoeften van de klant, waar deze zich ook bevinden. Kortom, het nieuwe model markeert de overgang van FIAT van lokale productie naar een mondiaal assortiment.
Dankzij zijn intelligente oplossingen en gebruiksgemak zal het de eerste Panda in de geschiedenis zijn die tot het B-segment behoort en zal hij de rijervaring voor FIAT-klanten over de hele wereld vergemakkelijken.
De spiraallaadkabel onderscheidt zich als een van de meest innovatieve oplossingen, waardoor de laadervaring eenvoudiger en netter dan ooit wordt. De Grande Panda is het eerste voertuig op de markt met een geïntegreerde laadkabel, die werkt op wisselstroom tot 7 kW. De spiraalkabel heeft een speciale behuizing onder de motorkap, wat ruimte in de kofferbak bespaart en het praktische dagelijkse gebruik bevordert omdat hij gemakkelijk te hanteren is en verstopping van traditionele kabels voorkomt. Deze oplossing valt op door zijn eenvoud: na het openen van de hoes bestaat de tweede stap uit het verwijderen van de kabel en het aansluiten op het laadstation. Zodra het opladen voltooid is, kan hij dankzij de spiraalvorm van de kabel eenvoudig terug in de behuizing worden geplaatst.
Net als zijn voorganger, de iconische Panda uit de jaren tachtig die de manier waarop we auto’s ervaren al meer dan 40 jaar veranderde, beschikt de Grande Panda over een coole persoonlijkheid en onverwachte kenmerken, evenals over een innovatief en slim gebruik van technologie. Concreet onderscheidt het nieuwe voertuig zich van andere auto's in het B-segment door zijn unieke compactheid die wordt geboden door zijn kleine formaat (3,99 meter lang – lager dan het segmentgemiddelde – 1,57 meter hoog en 1,76 meter breed) en een put -georganiseerd vermogen. dankzij het compacte volume: de kofferbak is bijvoorbeeld 361 liter en de totale capaciteit van de opbergvakken voor de voorpassagier is 13 liter.
Kortom, de Grande Panda is de ideale metgezel voor gezinnen en de hedendaagse stedelijke mobiliteit, aangezien hij in staat is om comfortabel 5 personen te vervoeren. Bovendien wordt de Italiaanse geest van het nieuwe voertuig benadrukt door zijn iconische en ironische ontwerp, synoniem voor schoonheid, en wordt het exterieur gekenmerkt door een bijzondere combinatie van gestructureerde lijnen en zachte maar gedurfde oppervlakken die de robuuste wielkasten accentueren. Alles is nog onderscheidender en cooler gemaakt dankzij de aanwezigheid van zilverkleurige skidplates voor en achter, glanzend zwarte stijlafwerkingen, privacy windows en 17 inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen met FIAT-logo wieldoppen en een opvallend X-design.
Als eerbetoon aan de klassieke Panda is de Grande Panda uitgerust met 3D-bas-reliëfletters op de deuren die de omgeving weerspiegelen en de onderkant benadrukken. Er zijn zeven kleurstellingen beschikbaar voor de Grande Panda: rood, wit, zwart, groen, bruin, blauw en geel, in overeenstemming met het ‘No Grey’-initiatief. Binnen werd bijzondere hulde gebracht aan de indeling van het Lingotto-gebouw, dat bepaalde elementen van het interieur inspireerde. Zowel het dashboard als het polycarbonaatframe, inclusief het 10'' cluster en de 10,25'' digitale radio, presenteren een unieke stijl die doet denken aan de vorm van het Lingotto-circuit en een onderscheidende en suggestieve uitstraling creëert.
Er is bijzondere aandacht besteed aan het optimaliseren van de ruimte, die op intelligente wijze is gebruikt: er is bijvoorbeeld 13 liter opbergruimte in het dashboard, waarvan 3 liter in één compartiment, waardoor de keuze op het gebied van opbergen wordt belemmerd objecten, een eenvoudige en ingenieuze oplossing van het merk FIAT die doet denken aan het tijdloze ‘pocket’-dashboard van de Panda uit de jaren tachtig.
De eerste van de nieuwe FIAT-familie zal verkrijgbaar zijn in elektrische en hybride versies. Met een batterij van 44 kWh en een elektromotor van 83 kW biedt de Grande Panda Electric meer dan 320 km* autonomie in de gecombineerde WLTP-cyclus, waardoor hij het perfecte voertuig is voor zowel dagelijks gebruik in de stad als voor weekendtrips.
* Voorlopige waarden onder goedkeuring
Casa FIAT: een unieke site om je onder te dompelen in het FIAT-universum
Het 125-jarig jubileum is de ideale gelegenheid om de nieuwe museumtentoonstelling Casa FIAT in te huldigen, een project gecreëerd door de Pinacoteca Agnelli in samenwerking met FIAT. De tentoonstelling schetst de geschiedenis van het merk en zijn relatie met het Lingotto-gebouw, de legendarische fabriek en de emblematische locatie van de industriële productie van het merk in Turijn, ontworpen door Giacomo Matté Trucco in de jaren twintig en gerestaureerd door Renzo Piano in de jaren negentig.
Door het gebruik van een interactief display is de tentoonstelling opgedeeld in verschillende thematische gebieden - Automotive Design, Architectuur, Samenleving en Kinderen - waardoor bezoekers de kans krijgen om zich volledig onder te dompelen in het FIAT-universum. In het museum wordt de geschiedenis van FIAT verteld, vanaf het begin tot de meest recente ontwikkelingen. Casa FIAT draait symbolisch rond het houten 500 Master-model, met een museumreis die begint met het jaar waarin het bedrijf werd opgericht, in 1899, toen de oprichters bijeenkwamen om de statuten van de Società Anonima Fabbrica Italiana – Torino te ondertekenen, waarmee de naam ontstond FIAT.
Het verhaal ontvouwt zich decennium na decennium en presenteert verschillende sleutelmomenten in de geschiedenis van het merk, zoals de productie van de meest iconische auto’s van het merk, waaronder de Fiat Nuova 500, de compacte sedan met twee zitplaatsen die in 1957 werd gelanceerd, en de FIAT Panda, de veelzijdige auto en innovatief. gemaakt in 1980 door ontwerper Giorgetto Giugiaro. Tijdens deze tentoonstelling benadrukt FIAT het belang van zijn verleden en zijn wortels, zonder de blik van de toekomst af te wenden, zoals blijkt uit de nieuwe Grande Panda. De geschiedenis van FIAT eindigt niet bij Casa FIAT.
FIAT is partner van Turijn 2024, Hoofdstad van de Bedrijfscultuur
Sinds 1899 is de geschiedenis van FIAT altijd verbonden geweest met de hoofdstad van Piemonte en in het jaar van de 125e verjaardag van haar oprichting is FIAT partner van “Turijn 2024, Hoofdstad van de bedrijfscultuur”. Deze prestigieuze onderscheiding, toegekend door de Algemene Confederatie van de Italiaanse Industrie, dankzij de inspanningen van de Industriële Unie van Turijn, is niet alleen een eerbetoon aan de productiegeschiedenis van de stad, maar erkent ook het vermogen van Turijnse bedrijven om naar de toekomst te kijken en de uitdagingen van vandaag het hoofd te bieden. uitdagingen zoals ecologie. en de digitale transitie, kunstmatige intelligentie en de weg naar een duurzamere en inclusievere samenleving. FIAT is er trots op partner te zijn van “Turin 2024 Capital of Corporate Culture” en zal actief deelnemen met enkele speciale initiatieven in het evenementenprogramma. Daartoe behoort onder meer de tentoonstelling ‘Turijn naar de toekomst. Bedrijfscultuur, cultuur van innovatie”, die werd gehouden in het Nationaal Museum van het Italiaanse Risorgimento in Turijn en tot 29 september gratis toegankelijk was voor het publiek. De tentoonstelling omvat zeven multimedia- en visuele secties geïnstalleerd in de monumentale gang van de Italiaanse Kamer van het Nationaal Museum van het Italiaanse Risorgimento, met een focus op de geschiedenis van de industrialisatie van Turijn. Het spannende verhaal eindigt met een meeslepend gedeelte gewijd aan de toekomstperspectieven van ondernemerschap in Turijn.
Wereldpremières van de Fiat 500e Giorgio Armani – de mooiste uitdrukking van Italiaanse uitmuntendheid – en de Fiat Grande Panda, het nieuwe mondiale model dat de terugkeer van FIAT op de mondiale consumentenmarkt markeert.
De nieuwe tentoonstelling Casa FIAT, nu geopend in de Pinacoteca Agnelli, schetst de geschiedenis van het merk en de link met het Lingotto-gebouw.
Het FIAT-evenement “Smiling to the future” ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum is zojuist geëindigd in het Lingotto-gebouw in Turijn. De ceremonie was zowel een viering van een mijlpaal die maar weinig autofabrikanten bereikten als het begin van een nieuw hoofdstuk in de lange geschiedenis van succes, sociale relevantie en leiderschap van het merk, allemaal gevoed door een benadering gericht op de klant. Deze belangrijke gebeurtenis bracht leden van de internationale pers, vertegenwoordigers van openbare instellingen, waaronder waaronder de Minister van Zaken en Made in Italy, Sen. Adolfo Urso, vice-voorzitter van de Senaat, senator. Licia Ronzulli, voorzitter van de Commissie productieactiviteiten, handel en toerisme van de Kamer van Afgevaardigden, On. Alberto Luigi Gusmeroli, president van de regio, Alberto Cirio, burgemeester van Turijn, Stefano Lo Russo, en het senior management van de Stellantis Group: John Elkann, president van Stellantis, Carlos Tavares, CEO van Stellantis, en Olivier François, CEO van FIAT en CMO van Stellantis.
John Elkann, voorzitter van Stellantis, zei: “Fiat werd in 1899 geboren uit een passie voor vooruitgang. Het is een van de weinige bedrijven die erin zijn geslaagd om van het ambachtelijke stadium naar het industriële tijdperk te gaan. Het vertegenwoordigde voor miljoenen mensen de vrijheid om overal naartoe te gaan, en dat in stijl. Al 125 jaar lang zijn we nooit gestopt met werken, zoeken naar oplossingen, geloven in onze toekomst en verdedigen we vasthoudend wat we hebben opgebouwd. We willen iedereen bedanken die ervoor heeft gezorgd dat deze Turijnse startup vandaag de dag Stellantis is geworden, een van de grootste autofabrikanten ter wereld.
Carlos Tavares, CEO van Stellantis, zei: “Ik ben verheugd om in de thuisbasis van FIAT in Turijn te zijn om zijn 125e verjaardag te vieren en de emotie van een dergelijk moment met alle belanghebbenden te delen. Als een van de meest iconische merken in onze Stellantis-constellatie brengt FIAT de echte Italiaanse smaak naar de harten van onze klanten over de hele wereld. Voor het derde jaar op rij is FIAT het nummer één merk van Stellantis qua volume. Het is leider op vier nationale markten over de hele wereld: Italië, Brazilië, Turkije en Algerije. Het stimuleert het aanbieden van schone, veilige en betaalbare mobiliteit aan burgers over de hele wereld. Ik wil iedereen bedanken die al generaties lang zoveel om FIAT geeft en die elke dag hard werkt om ervoor te zorgen dat het Fiat-team nog 125 jaar lang dezelfde passie en hetzelfde verlangen deelt om onze klanten altijd te laten lachen."
Olivier François, CEO van FIAT en Global Marketing Director van Stellantis, zei: “FIAT staat al 125 jaar synoniem voor maatschappelijke relevantie en biedt onze klanten wat ze echt nodig hebben op basis van de tijd waarin ze leven. En onze klanten willen iconische, betaalbare stadsauto’s; zuinige en inclusieve pacten; gezinsmobiliteit; bedrijfsvoertuigen en niet in de laatste plaats Abarth voor dagelijks plezier, en dat is precies wat FIAT te bieden heeft. We hebben momenteel de terugkeer van FIAT naar de wereldmarkt gelanceerd, gebaseerd op 3 pijlers: Italiaans ontwerp en ontwikkeling, mondiaal platform en lokale relevantie. De Grote Panda is het eerste lid van onze nieuwe wereldwijde familie. Zo zullen we de komende tien jaar voor elke klant het juiste aanbod bieden. Want voor ons staat de klant centraal.
Op 11 juli 1899 werden in Turijn, in het prestigieuze Palazzo Bricherasio, de statuten van de "Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili - Torino" ondertekend. Vandaag de dag, na miljoenen auto’s te hebben geproduceerd, verbindt een rode draad het verleden van het merk met zijn heden en zijn toekomst: namelijk een specifieke manier om de auto te begrijpen die het merk vandaag de dag nog steeds onderscheidt op mondiaal niveau en die heeft geleid tot producten die het dagelijkse leven vereenvoudigen en vreugde brengen in de straten van de wereld. De speciale gast van de viering is de 500e Giorgio Armani, de verfijnde limited edition die wereldwijd zal worden gedistribueerd en Italiaanse uitmuntendheid zal combineren met ecologische duurzaamheid. Op het evenement was ook de Fiat Grande Panda aanwezig, het nieuwe mondiale model dat het nieuwe tijdperk van het Italiaanse merk zal inluiden en de eerste van een nieuwe generatie FIAT-voertuigen. Daarnaast presenteerde het evenement de eerste echte beelden van twee andere modellen van de nieuwe wereldwijde familie – een SUV en een fastback – die afgelopen februari als concept werden gepresenteerd en zich nu in een vergevorderd ontwikkelingsstadium bevinden en naar verwachting in de komende jaren zullen worden gelanceerd.
De festiviteiten in Turijn werden afgesloten met een verbluffende parade van klassieke en hedendaagse FIAT-voertuigen, verdeeld in groepen – iconen, stadsauto’s, compacte auto’s, gezinsauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen – die naar het legendarische circuit van het Lingotto-gebouw gingen om de waarde van de technologische innovatie te demonstreren. en historisch erfgoed van het wereldwijde Italiaanse merk. Bovendien heeft FIAT sinds het begin blijk gegeven van een sterke internationale neiging, met modellen die over de hele wereld worden geproduceerd, terwijl het zijn hart en ziel in de Piemontese hoofdstad heeft gehouden waar het werd opgericht. En vandaag is met de Grande Panda, dankzij de synergie en kansen die de Stellantis Group biedt, een nieuw seizoen aangebroken voor FIAT dat zal worden gekenmerkt door inclusiviteit, vindingrijkheid, Italiaanse stijl en een mondiale geest.
Fiat 500e Giorgio Armani
Ter gelegenheid van het mijlpaaljubileum van FIAT en symbolisch ook ter gelegenheid van de verjaardag van Maestro Giorgio Armani werd een belangrijk partnerschap aangekondigd tussen Giorgio Armani en FIAT. De twee wereldberoemde Italiaanse merken, die in 2020 al samenwerkten met de lancering van een unieke en exclusieve 500th, hebben hun krachten gebundeld om wat wel eens de mooiste uiting van Made in Italy op 4 wielen zou kunnen zijn: de 500th Giorgio Armani. Nooit eerder kwamen twee iconen, die Italiaans design, stijl, vakmanschap, vindingrijkheid en succes over de hele wereld vertegenwoordigen, samen om een echte 'instant klassieker' te creëren. Zoals de commercial die voor het eerst op het evenement werd getoond suggereert, is dit een auto om te dragen, niet om te rijden, en een eerbetoon aan het meesterschap van het Centro Stile FIAT en het Armani Style Center in Turijn. Ontwerpers van beide bedrijven werkten maandenlang hand in hand om de ziel van beide merken in één werk te destilleren. Dezelfde aandacht voor detail en zorg voor materialen, kleuren en stijl werd besteed aan een nieuwe auto of een nieuwe modecollectie. Vandaag paraderen FIAT en Giorgio Armani samen op de “La Pista 500” met de nieuwe 500e Giorgio Armani. Dit niveau van vakmanschap, verwerking en detail is zelden te vinden in dit segment, maar niet in een 500, die Made in Italy en Italiaanse uitmuntendheid belichaamt. Deze kenmerken worden nog belangrijker en waardevoller omdat ze zijn ontwikkeld in samenwerking met de grootste namen in de Italiaanse mode.
De nieuwe 500e Giorgio Armani, met trots geproduceerd in de FIAT Mirafiori-fabriek in Turijn, wordt exclusief aangeboden in een hatchback-versie, die zowel de ongeëvenaarde elegantie van Giorgio Armani weerspiegelt als de gedurfde persoonlijkheid van de Fiat 500e tot uitdrukking brengt.
Voor de 500e Giorgio Armani zijn twee unieke en exclusieve kleuren gecreëerd: Michinalized Dark Green, een eigentijdse en technische kleur die de stijl en smaak van Giorgio Armani sterk weerspiegelt, en Ceramic Greige, een uiterst verfijnde en verfijnde kleur. Deze door Armani uitgevonden tint combineert grijs en beige, waardoor zowel de toon als de unieke naam ontstaan.
Wat de buitenkant betreft, probeerden Italiaanse ontwerpers de contrasten en versieringen te verminderen om een meer monochromatisch effect te bereiken: puur, essentieel en in lijn met Armani's stijl. Het belangrijkste kenmerk van het exterieur zijn de wielen, die exclusief zijn ontworpen om het GA-logo op macroschaal weer te geven. Zij worden de sterren van de auto en zorgen ervoor dat deze al van ver opvalt.
Het specifieke ontwerp legt een sterke nadruk op partnerschap, terwijl de aerodynamische prestaties worden verbeterd dankzij het licht 3D-oppervlak.
Het tweekleurige gepolijste geanodiseerde effect en de lichte zijgroeven maken hem uiterst verfijnd.
Het interieur getuigt van nauwgezet vakmanschap, met visgraatstiksels en driedimensionale patronen op de inzetstukken van de middenstoelen die doen denken aan klassieke stiktechnieken. De materialen in het voertuig zijn elegant en van de hoogste kwaliteit. Ze kunnen worden gecombineerd met innovatieve en technische processen zoals het lasergesneden hout dat het inzetstuk op het dashboard bedekt, zo zacht en omhullend als een luxueuze stof, of gecombineerd met zeer ambachtelijke oplossingen zoals ingewikkeld borduurwerk.
De nieuwe 500e Giorgio Armani onderscheidt zich door het logo van de Milanese Maestro op de wielen en de stoel, terwijl de handtekening van de Italiaanse stylist op het dashboard, de binnenkant van de deur en de achterruit verschijnt.
De auto is voorzien van Full LED Infinity Design-koplampen en een glazen dak. Qua techniek is de auto voorzien van een premium JBL audiosysteem, 7 inch TFT display, 10,25 inch touchscreen, DAB radio en een Wireless CarPlay/Android Auto.
De 500e Giorgio Armani is verkrijgbaar met een elektromotor met een vermogen van 87 kW en 118 pk, met een bereik tot 320 km in de gecombineerde WLTP-cyclus. Bovendien is hij uitgerust met het meest geavanceerde ADAS-systeem en wordt hij geleverd met een niveau 2-ondersteund rijsysteem.
In lijn met de missie van het merk om Made in Italy wereldwijd te promoten, zal de limited edition vanaf volgend jaar verkocht worden in Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika, Japan en Australië.
Over Gruppo Armani
De Armani Group, opgericht in 1975 door voorzitter en CEO Giorgio Armani, is actief in 80 landen en is een van 's werelds toonaangevende mode- en luxemerken, met 9.257 werknemers en 9 productiefabrieken. De Groep ontwerpt, produceert, distribueert en verkoopt rechtstreeks mode- en lifestyleproducten, waaronder kleding, accessoires, brillen, horloges, sieraden, cosmetica, parfums, meubels en woninginrichting, en is actief in de horeca- en horecasector.Grande Panda: het nieuwe mondiale model van FIAT
De Grande Panda markeert de terugkeer van FIAT op de mondiale consumentenmarkt. Het werd ontwikkeld op basis van 3 pijlers: Italiaans design, mondiaal platform en lokale relevantie. Duurzaamheid, inclusiviteit, eenvoud en schoonheid zijn de waarden die het project tot leven hebben gebracht, terwijl het ontwerp is geïnspireerd op de iconische Panda uit de jaren 80, de ‘blue jean’ van de auto-industrie, iets perfects voor elke gelegenheid en voor elke gelegenheid. klant. Het is dus een maatschappelijk relevante auto, de auto voor iedereen.De Grande Panda is letterlijk de kloon van de eerste Panda, waardoor het een nieuw B-segmentvoertuig is dat zowel betaalbaar als gezinsvriendelijk is. De prijs van de Grande Panda begint bij minder dan € 25.000,- voor de volledig elektrische versie en op minder dan € 19.000,- voor de hybride versie.
De Grande Panda, ontworpen in Italië in het FIAT Centro Stile in Turijn, is gebaseerd op een eenvoudig idee: een uniek multi-energieplatform dat overal ter wereld kan worden geïnstalleerd, een strikt Italiaans ontwerp en de mogelijkheid om de beste aanpassing van de aandrijflijn gebaseerd op de behoeften van de klant, waar deze zich ook bevinden. Kortom, het nieuwe model markeert de overgang van FIAT van lokale productie naar een mondiaal assortiment.
Dankzij zijn intelligente oplossingen en gebruiksgemak zal het de eerste Panda in de geschiedenis zijn die tot het B-segment behoort en zal hij de rijervaring voor FIAT-klanten over de hele wereld vergemakkelijken.
De spiraallaadkabel onderscheidt zich als een van de meest innovatieve oplossingen, waardoor de laadervaring eenvoudiger en netter dan ooit wordt. De Grande Panda is het eerste voertuig op de markt met een geïntegreerde laadkabel, die werkt op wisselstroom tot 7 kW. De spiraalkabel heeft een speciale behuizing onder de motorkap, wat ruimte in de kofferbak bespaart en het praktische dagelijkse gebruik bevordert omdat hij gemakkelijk te hanteren is en verstopping van traditionele kabels voorkomt. Deze oplossing valt op door zijn eenvoud: na het openen van de hoes bestaat de tweede stap uit het verwijderen van de kabel en het aansluiten op het laadstation. Zodra het opladen voltooid is, kan hij dankzij de spiraalvorm van de kabel eenvoudig terug in de behuizing worden geplaatst.
Net als zijn voorganger, de iconische Panda uit de jaren tachtig die de manier waarop we auto’s ervaren al meer dan 40 jaar veranderde, beschikt de Grande Panda over een coole persoonlijkheid en onverwachte kenmerken, evenals over een innovatief en slim gebruik van technologie. Concreet onderscheidt het nieuwe voertuig zich van andere auto's in het B-segment door zijn unieke compactheid die wordt geboden door zijn kleine formaat (3,99 meter lang – lager dan het segmentgemiddelde – 1,57 meter hoog en 1,76 meter breed) en een put -georganiseerd vermogen. dankzij het compacte volume: de kofferbak is bijvoorbeeld 361 liter en de totale capaciteit van de opbergvakken voor de voorpassagier is 13 liter.
Kortom, de Grande Panda is de ideale metgezel voor gezinnen en de hedendaagse stedelijke mobiliteit, aangezien hij in staat is om comfortabel 5 personen te vervoeren. Bovendien wordt de Italiaanse geest van het nieuwe voertuig benadrukt door zijn iconische en ironische ontwerp, synoniem voor schoonheid, en wordt het exterieur gekenmerkt door een bijzondere combinatie van gestructureerde lijnen en zachte maar gedurfde oppervlakken die de robuuste wielkasten accentueren. Alles is nog onderscheidender en cooler gemaakt dankzij de aanwezigheid van zilverkleurige skidplates voor en achter, glanzend zwarte stijlafwerkingen, privacy windows en 17 inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen met FIAT-logo wieldoppen en een opvallend X-design.
Als eerbetoon aan de klassieke Panda is de Grande Panda uitgerust met 3D-bas-reliëfletters op de deuren die de omgeving weerspiegelen en de onderkant benadrukken. Er zijn zeven kleurstellingen beschikbaar voor de Grande Panda: rood, wit, zwart, groen, bruin, blauw en geel, in overeenstemming met het ‘No Grey’-initiatief. Binnen werd bijzondere hulde gebracht aan de indeling van het Lingotto-gebouw, dat bepaalde elementen van het interieur inspireerde. Zowel het dashboard als het polycarbonaatframe, inclusief het 10'' cluster en de 10,25'' digitale radio, presenteren een unieke stijl die doet denken aan de vorm van het Lingotto-circuit en een onderscheidende en suggestieve uitstraling creëert.
Er is bijzondere aandacht besteed aan het optimaliseren van de ruimte, die op intelligente wijze is gebruikt: er is bijvoorbeeld 13 liter opbergruimte in het dashboard, waarvan 3 liter in één compartiment, waardoor de keuze op het gebied van opbergen wordt belemmerd objecten, een eenvoudige en ingenieuze oplossing van het merk FIAT die doet denken aan het tijdloze ‘pocket’-dashboard van de Panda uit de jaren tachtig.
De eerste van de nieuwe FIAT-familie zal verkrijgbaar zijn in elektrische en hybride versies. Met een batterij van 44 kWh en een elektromotor van 83 kW biedt de Grande Panda Electric meer dan 320 km* autonomie in de gecombineerde WLTP-cyclus, waardoor hij het perfecte voertuig is voor zowel dagelijks gebruik in de stad als voor weekendtrips.
* Voorlopige waarden onder goedkeuring
Casa FIAT: een unieke site om je onder te dompelen in het FIAT-universum
Het 125-jarig jubileum is de ideale gelegenheid om de nieuwe museumtentoonstelling Casa FIAT in te huldigen, een project gecreëerd door de Pinacoteca Agnelli in samenwerking met FIAT. De tentoonstelling schetst de geschiedenis van het merk en zijn relatie met het Lingotto-gebouw, de legendarische fabriek en de emblematische locatie van de industriële productie van het merk in Turijn, ontworpen door Giacomo Matté Trucco in de jaren twintig en gerestaureerd door Renzo Piano in de jaren negentig.Door het gebruik van een interactief display is de tentoonstelling opgedeeld in verschillende thematische gebieden - Automotive Design, Architectuur, Samenleving en Kinderen - waardoor bezoekers de kans krijgen om zich volledig onder te dompelen in het FIAT-universum. In het museum wordt de geschiedenis van FIAT verteld, vanaf het begin tot de meest recente ontwikkelingen. Casa FIAT draait symbolisch rond het houten 500 Master-model, met een museumreis die begint met het jaar waarin het bedrijf werd opgericht, in 1899, toen de oprichters bijeenkwamen om de statuten van de Società Anonima Fabbrica Italiana – Torino te ondertekenen, waarmee de naam ontstond FIAT.
Het verhaal ontvouwt zich decennium na decennium en presenteert verschillende sleutelmomenten in de geschiedenis van het merk, zoals de productie van de meest iconische auto’s van het merk, waaronder de Fiat Nuova 500, de compacte sedan met twee zitplaatsen die in 1957 werd gelanceerd, en de FIAT Panda, de veelzijdige auto en innovatief. gemaakt in 1980 door ontwerper Giorgetto Giugiaro. Tijdens deze tentoonstelling benadrukt FIAT het belang van zijn verleden en zijn wortels, zonder de blik van de toekomst af te wenden, zoals blijkt uit de nieuwe Grande Panda. De geschiedenis van FIAT eindigt niet bij Casa FIAT.