artikel headerimage

15/7/2024

Alfa Romeo's Italiaanse ingenieursteam onthult geheimen van nieuwe Junior VELOCE 280 rijdynamiek.

De Junior VELOCE 280 belichaamt het DNA en de sportieve houding van het merk in compacte afmetingen die het merk terugbrengen naar een van de grootste marktsegmenten in Europa, een symbolisch welkom voor een nieuwe generatie van het Alfisti-fandom.

  • DYNAMISCH VOORBEELD: De iconische Balocco Proving Ground is de locatie voor de langverwachte dynamische tests (in afwachting van de typegoedkeuring) van de nieuwe Junior in zijn sportiefste versie, de 280 VELOCE, 100% elektrisch en uitgerust met specifieke 'made by and for'-oplossingen van Alfa Romeo.
  • ONTWORPEN OM TE EXCITEREN: aan de Junior 280 VELOCE is gewerkt door hetzelfde Italiaanse team van Alfa Romeo-ingenieurs dat unieke projecten als de 4C, 8C, Giulia & Stelvio Quadrifoglio en Giulia GTA heeft gecreëerd. Het resultaat is een perfecte balans tussen de beste rijeigenschappen in zijn klasse en veel comfort in het dagelijkse leven.
  • 280 pk uitgangsvermogen: de nieuwe elektrische aandrijflijn die 207 kW / 280 CV en 345 Nm koppel levert, debuteert met de Junior.
  • DEBUUT VAN 4th -GENERATIE (Type D) TorSen: voor het eerst op een 100% elektrische auto met voorwielaandrijving, zorgt het nieuwste TorSen "D" mechanische sperdifferentieel voor de beste tractie in alle wegomstandigheden en op alle ondergronden.
  • WENDBAAR & LICHTGEWICHT: De Junior 280 VELOCE is met 1.590 kg de lichtste in zijn klasse.
  • COMFORT & PRACTICALITEIT: Junior is leider in het segment, zoals blijkt uit de grootste kofferbak onder de premium concurrenten (400 L) en de Alfa Romeo Cable Organizer om de oplaadkabel op te bergen.
  • Boordevol TECHNOLOGIE: Dankzij de virtuele assistent "Hey Alfa" met generatieve artificiële intelligentie en het navigatiesysteem voor EV-routing is Junior de meest technologische Alfa Romeo ooit.
  • De dynamische voorvertoning van de Junior 280 VELOCE vindt plaats op dezelfde circuits waar het Italiaanse team van Alfa Romeo-ingenieurs de dynamische ontwerpdoelen heeft gevalideerd. Het beroemde "Alfa Romeo"-circuit en het circuit dat bekend staat als "Langhe". Op deze circuits zijn alle Alfa Romeo racewagens van de afgelopen 60 jaar dynamisch getest.
  • EXCLUSIEVE PROEVEN: Voor het eerst sinds de bouw ervan in 1962 krijgen coureurs van buiten het engineeringteam van Alfa Romeo toegang tot de volledige configuratie van het "Langhe"-circuit (meer dan 20 km lang).
  • COMMERCIEEL AANBOD: "Ready to drive, Anywhere, Anytime", de elektrische auto op de Alfa Romeo manier: Junior 280 VELOCE is uitgerust met een exclusief connected navigatiesysteem (EV Routing) voor toegang tot meer dan 600.000 laadstations, het grootste laadnetwerk in Europa, de exclusieve Free2move charge E-Card en standaard een Wallbox.

Alfa Romeo gooide de poorten van zijn Balocco Proving Ground (provincie Vercelli) open voor een dag waarop de nieuwe, 100% elektrische Junior 280 VELOCE, het toonbeeld van sportiviteit, werd getest en onthulde zo de geheimen van zijn uitmuntende rijdynamiek. De dynamische preview stelde insiders uit de industrie in staat om de eerste elektrische compacte sportauto van het merk aan de tand te voelen op dezelfde circuits waar het dynamische design van het model is gevalideerd, waardoor Alfa Romeo sportiviteit terugbrengt in het grootste segment van de Europese markt.

De dynamische ontwikkeling en validering van alle Alfa Romeo's vindt plaats op de Balocco Proving Ground, een iconische locatie die in 1962 werd voltooid. Het Italiaanse team van Alfa Romeo-ingenieurs heeft gewerkt aan de recente modellen van het merk en zal daar aanwezig zijn om de dynamische tests te ondersteunen. Het zijn tenslotte dezelfde circuits waar alle Alfa Romeo straatauto's van de afgelopen decennia aan ontwikkelingstests zijn onderworpen, op precies dezelfde plek waar de Alfa Romeo Junior aan de tand zal worden gevoeld. Ook het historische en onvergetelijke "Alfa Corse"-team heeft hier de raceauto's getest en afgesteld die deelnamen aan de internationale autosport (F1 - DTM - Super Turismo).


100% Alfa Romeo rijdynamiek
De Alfa Romeo Junior 280 VELOCE belichaamt de sportieve houding van het merk in een compacte auto. Hij is gebaseerd op de gebruikelijke Alfa Romeo-formule, waarin de spreekwoordelijke uitmuntendheid - perfecte gewichtsbalans, eersteklas rijdynamiek, technologische en motorische oplossingen die tot de top van het segment behoren - wordt gecombineerd met die "tijdloze schoonheid" die al lang het kenmerk is van Alfa Romeo-design. Deze versie tilt deze kenmerken naar het hoogste niveau, zozeer zelfs dat hij zich kan laten voorstaan op de beste wendbaarheid in zijn segment en de beste wegligging in zijn klasse. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door twee wereldpremières voor het debuut van de Junior VELOCE: de nieuwe 280-CV/207-kW elektromotor en het nieuwste TorSen "D" mechanische sperdifferentieel. De nieuwe auto heeft ook specifieke, exclusieve technische oplossingen, waaronder de meest directe besturing in het segment (14,6), speciaal gekalibreerd om de uitzonderlijke wegligging te verbeteren. Bovendien is de ophanging met 25 mm verlaagd en zijn de stabilisatorstangen extra sportief om snel en precies bochtenwerk te garanderen. Het remsysteem omvat 380 mm remschijven vooraan met monobloc remklauwen met 4 zuigers, terwijl de 20" performance banden specifiek zijn voor elektrische voertuigen met hoge prestaties.


Meer efficiëntie en meer plezier in het dagelijks rijden
De nieuwe Junior 280 VELOCE is een auto voor dagelijks gebruik, zeer efficiënt en uiterst boeiend om mee te rijden. De auto is compact en gemakkelijk te besturen, ideaal voor in de stad, wat blijkt uit zijn lengte van iets meer dan 4 meter en een draaicirkel van 10,5 meter. Ondanks het compacte formaat is het interieur ruim en biedt het comfortabel plaats aan vier volwassenen en hun bagage in een toonaangevende kofferbak van 400 liter. Qua efficiëntie weegt de Junior 280 VELOCE slechts 1.560 kg, ongeveer 200 minder dan zijn beste concurrenten. Compacte lithium-ion accu's dragen bij aan een aanzienlijk lager gewicht en een kortere oplaadtijd. Daarnaast zijn de iconische "coda tronca" en asymmetrische luchtinlaten aan de voorkant aerodynamische details die de luchtweerstand en het energieverbruik verminderen. Bovendien garandeert Junior de beste rijervaring, zowel in de stad als op gemengde routes, zonder ooit in te boeten aan de grootst mogelijke praktische bruikbaarheid, zoals blijkt uit een voorvak onder de motorkap voor de laadkabel, een 12-voltaansluiting in de kofferbak, een specifiek elektrisch rijgeluid (alleen hoorbaar in het passagierscompartiment) voor een betere perceptie van accelereren en vertragen, en een EV-routingsysteem voor automatische, zorgeloze begeleiding van de bestuurder naar de volgende lading.


Voor het eerst sinds de voltooiing van het "Langhe" circuit in 1962.
Voor de allereerste keer biedt Alfa Romeo toegang tot het hele Langhe-circuit, het beroemde circuit van meer dan 20 km dat een getrouwe weergave is van de gemengde heuvelachtige routes die je vaak ziet in de regio Piemonte, die in 2014 werd uitgeroepen tot UNESCO Werelderfgoed. De Junior kan dus onder absoluut unieke omstandigheden worden getest. Het team van Italiaanse ingenieurs dat betrokken is bij buitengewone projecten zoals de 8C, 4C, Giulia en Stelvio in hun Quadrifoglio versies, inclusief de Giulia GTA en GTAm, zal insiders uit de industrie verwelkomen op dezelfde circuits waar alle Alfa Romeo raceauto's van de afgelopen decennia zijn onderworpen aan ontwikkelingstests. Op precies dezelfde plek testte en verfijnde het historische en onvergetelijke 'Alfa Corse'-team de raceauto's die deelnamen aan de internationale autosport (F1 - DTM - Super Turismo).

Meer specifiek zal de internationale pers voor het eerst toegang krijgen tot de volledige configuratie van het "Langhe"-circuit: het circuit is nog nooit toegankelijk gemaakt voor externe gebruikers die geen deel uitmaken van het ontwikkelingsteam van Alfa Romeo. Het "Langhe"-circuit reproduceert een parcours dat bijna identiek is aan een zeer bochtige voorstedelijke weg vol bochten en stijgingen en dalingen, om het dagelijkse gebruik van de auto na te bootsen. Bovendien bewijst de Junior 280 VELOCE, dankzij het nieuwe TorSen "D"-systeem dat zorgt voor lineair gedrag en volledige controle over het traject, de beste in zijn segment te zijn, zoals blijkt uit de praktische afwezigheid van onderstuur en een verbeterde uitwijkhoek. Net zo boeiend is het gedeelte "Special Pavings" van het Balocco-circuit, dat ook alleen door het Alfa Romeo-team wordt gebruikt voor comforttests. Het is bezaaid met hobbels, kuilen, tramsporen, kasseien en trappen, dezelfde obstakels die je in het dagelijks leven in de stad tegenkomt. De Junior zal ook worden gewaardeerd voor de beperking van trillingen in het passagierscompartiment, wat resulteert in het beste comfort in zijn klasse. Tot slot mag je de hogesnelheidstest op het Alfa Romeo-circuit zeker niet missen. De Junior is niet gemaakt om op het circuit te rijden, maar de gevalideerde dynamiekdoelen van het team van Italiaanse ingenieurs worden als uitstekend beschouwd, zozeer zelfs dat ze het bewijs vormen van zijn vermogen, wendbaarheid en wegligging op het grootste circuit van de Balocco-testbaan. De ideale plek om het praktisch perfecte snelle bochtengedrag van de auto te ontdekken, dankzij de uitzonderlijke elektrische tractie die wordt benadrukt door de Dynamic-modus. Natuurlijk is dit het resultaat van het TorSen "D" antislipdifferentieel, dat onderstuur minimaliseert en de stabiliteit van de auto in bochten vergroot. Met name de 1-Hz respons van de vooras is de beste in zijn klasse, net als de achteras die het traject nauwkeurig volgt met een uitwijkhoek van bijna nul. Bovendien creëert de afwezigheid van vertraging in de laterale versnelling - zowel bij het ingaan als het uitkomen van een bocht - het "motorrijderseffect", oftewel een gevoel van volledige synergie tussen de bestuurder en het voertuig.


Best-in-class rijdynamiek dankzij specifieke technische oplossingen "made by and for Alfa Romeo".



WERELDPREMIÈRE: Alfa Romeo Junior VELOCE debuteert de nieuwe elektrische 280 pk aandrijflijn
Met de Junior 280 VELOCE presenteert Alfa Romeo de nieuwe generatie van de M4+ elektromotor [naam nog te bevestigen], die een vermogen van 207 kW / 280 pk en een koppel van 345 Nm levert. De nieuwe aandrijflijn is gezamenlijk ontwikkeld door Alfa Romeo engineering en de joint venture tussen het Stellantis Engineering Propulsion Systems-team en Emotors, en is ontworpen en verfijnd om te voldoen aan de specifieke doelstellingen van het project onder leiding van het Alfa Romeo-team. Dankzij het hoge vermogen en koppel - het bereikt een piek van 15.200 tpm en het maximumkoppel ligt constant tussen 250 en 4.875 tpm. - en de specifieke kalibratie van de aandrijflijn biedt de nieuwe compacte sportwagen compromisloos rijplezier met een dynamiek die toonaangevend is in het segment, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,9 seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u. De elektrische aandrijflijn bestaat uit een elektromotor (Hybrid Synchronous Motor) en de nieuwste 54 kWh batterij, die een hoge energiedichtheid en een uitstekende verhouding tussen nominale en bruikbare energie biedt. Het lithium-ion accupakket biedt een actieradius van 410 km in de WLTP-cyclus.

Tot slot is het opladen van de nieuwe Junior VELOCE heel eenvoudig: het duurt minder dan 30 minuten om de batterijen van 10 tot 80% op te laden bij 100 kW DC snellaadstations.


WERELDPREMIERE: het nieuwe TorSen "D" mechanische sperdifferentieel
Om al het vermogen over te brengen op de grond en te zorgen voor een sportieve en plezierige rit onder alle omstandigheden, heeft Alfa Romeo besloten om de Junior VELOCE uit te rusten met het nieuwste TorSen "D" mechanische sperdifferentieel. Het nieuwe systeem is voor het eerst toegepast op een elektrische auto met voorwielaandrijving en is de evolutie van een systeem dat in 2006 werd geïntroduceerd door de 147 Q2. Het is een eenvoudige en doeltreffende oplossing, die nu in de nieuwe "D"-generatie nog lichter en efficiënter is geworden. Het nieuwe systeem zorgt voor een dynamische en consistente verdeling van het koppel tussen de voorwielen, afhankelijk van de rijomstandigheden en het wegdek. Om de voordelen van voorwielaandrijving optimaal te benutten, heeft Alfa Romeo de nieuwe mechanische TorSen "D" ontwikkeld.

Dit met een sperdifferentieel dat alle sterke punten van voorwielaandrijving benut, waardoor de wegligging, tractie en stabiliteit bij het wegrijden aanzienlijk verbeteren. Tegelijkertijd vermindert het onderstuur tijdens het accelereren, elektronische regelinterventies en trillingen op het stuur.


De vooruitgang van de rijmodi, beheerd in het Alfa D.N.A. systeem
Om het rijgedrag en de prestaties te optimaliseren, kan de rijmodus van voorkeur op de Junior VELOCE worden gekozen via de Alfa D.N.A. aandrijvingskeuzeschakelaar, die zijn debuut maakte op de Giulietta, Mito en 4C, doorontwikkeld werd in de Giulia en Stelvio, om uit te komen bij de Tonale en nu op de Junior met specifieke functies met betrekking tot de elektrische voeding. Op de Junior VELOCE zorgt de "Dynamische" modus voor maximale beschikbaarheid van vermogen en koppel, verhoogt het de gevoeligheid van het stuur en de pedalen en minimaliseert het de ESP-interferentie. Daarnaast draagt het volledig mechanische remmen bij aan het algehele sportieve gevoel. Als alternatief beperkt het selecteren van "Natural" het maximale vermogen en de maximale snelheid en is de werking van het ESP conservatiever, om energie en verbruik te besparen bij dagelijks gebruik zonder aan prestaties in te boeten. In de modus "Advanced Efficiency" wordt het koppel ook beperkt tot 300 Nm voor maximale energiezuinigheid. Tot slot is de Junior VELOCE uitgerust met de knop "B-mode" voor verbeterde regeneratie, voor een intensievere regeneratie telkens als het gaspedaal wordt losgelaten, waardoor de belasting naar de vooras wordt verplaatst om de grip te verbeteren en de actieradius van het voertuig te vergroten.


Vering met specifieke sportkalibratie
De ophanging is een betrouwbare, beproefde combinatie van het McPherson-schema aan de voorkant en de torsiebrug aan de achterkant, om een perfecte wegligging en veel comfort in alle rijomstandigheden te garanderen. De voorwielophanging heeft een nieuwe stabilisatorstang en een nieuwe veerpoot voor een directe respons en perfect rijgedrag. Samen met de kortere stuurarm stelt deze nieuwe veerpoot Junior in staat om een stuurverhouding van 14,6:1 te bereiken (de beste in zijn segment). Een specifieke torsiestang is het belangrijkste kenmerk van de achterwielophanging en voor beide assen is gekozen voor specifieke schokdempers met dubbele hydraulische stopveren.


Remsysteem en banden
Voor veilige prestaties op hoge snelheid heeft het Alfa Romeo-team voor de Junior 280VELOCE voorremmen met geventileerde remschijven van 380 mm en monoblokremklauwen met vier zuigers geselecteerd, die een remkracht van 1,12 G bieden, wat overeenkomt met een remweg van 33 meter van 100 km/u tot 0. De specificaties worden gecompleteerd door grote 20-inch lichtmetalen velgen en racebanden.


Geavanceerde technologie voor comfort, veiligheid en connectiviteit.


Optimaal comfort en welzijn in de auto
Kiezen voor Junior 280 VELOCE betekent geen compromissen willen sluiten tussen oplossingen waarbij de persoon op de bestuurdersstoel en het welzijn van alle passagiers centraal staan. Voor Alfa Romeo betekent comfort dat elke reiservaring eenvoudig, uiterst aangenaam, georganiseerd en veilig is. En daarom merk je bij het instappen in het passagierscompartiment meteen de minutieuze aandacht voor details, de hoge kwaliteit van de bekleding en het omhullende gevoel dat je in je comfortzone zit, met een sportief karakter en onmiskenbaar Italiaanse kwaliteit. Ondanks zijn compacte formaat heeft de Alfa Romeo compacte sportwagen de grootste kofferbak in zijn klasse (BEV) met een laadcapaciteit van maar liefst 400 liter, toegankelijk met behulp van handsfree technologie. Hij is ook voorzien van exclusieve functies, zoals het handige opbergvak met kabelorganisator onder de motorkap, als handige plek om de oplaadkabel op te bergen. Om het comfort nog verder te verhogen, biedt de auto een reeks rijhulpfuncties die helpen bij de besturing van de auto in lengte- en dwarsrichting (autonoom rijden van niveau 2). Samen met de 360° parkeersensoren houdt de 180° achteruitrijcamera de omgeving in de gaten, voor een innovatief en praktisch semi-autonoom parkeersysteem dat de beschikbare ruimte aangeeft en de in- en uitstapmanoeuvres van de auto zelf uitvoert. De Junior 280 VELOCE beschikt ook over proximity access-technologie, waarmee u uw auto snel en eenvoudig kunt ontgrendelen en vergrendelen door dichter bij de auto te komen of er juist vandaan te gaan, zonder dat de klant iets hoeft te doen.


Het nieuwe infotainmentsysteem heeft een geavanceerde, vloeiende interface voor multitasking.
De nieuwe Junior 280 VELOCE biedt het beste dat momenteel op de markt verkrijgbaar is op het gebied van software en connectiviteit, terwijl het kenmerkende rijplezier en een comfortabele, veilige en volledig verbonden ervaring van het merk gewaarborgd blijven. Het bewijs hiervoor ligt bijvoorbeeld in de toepassing van een nieuwe generatie elektronische architectuur met over-the-air systeem- en software-updates om nieuwe inhoud aan de oorspronkelijke configuratie toe te voegen zodra deze beschikbaar is. Meer specifiek beschikt het nieuwe infotainmentsysteem over een geavanceerde, vloeiende multitasking-interface om de bestuurder in één oogopslag alle informatie te geven die hij nodig heeft zonder zijn aandacht van de weg te halen, wat zorgt voor een "smartphone-achtige" ervaring. In detail bestaat het midden van het Telescope-systeem uit een volledig digitaal 10,25" TFT-scherm voor toegang tot de gegevens van de auto en de instellingen voor de rijtechnologieën. In het midden van het dashboard en gericht op de bestuurder bevindt zich een 10,25" touchscreen systeem dat is ontwikkeld om te werken met widgets, grafische componenten die zijn ontworpen voor intuïtieve interactie met alle functies, die kunnen worden aangepast via snel en eenvoudig slepen en neerzetten.

De technologische innovaties van Junior omvatten ChatGPT, ingebouwd in het spraakherkenningssysteem in de auto. Kunstmatige intelligentie maakt het nu mogelijk om complexe vragen te stellen en volledige, gestructureerde antwoorden te krijgen over verschillende gespreksonderwerpen, zoals wetenschap, geschiedenis, aardrijkskunde en nog veel meer, voor een veiligere en toch vermakelijke rijervaring.

Spraakbesturing kan zelfs worden gebruikt om thuis op afstand met de auto te communiceren met behulp van de Alfa Romeo-vaardigheid voor Alexa. Deze functie biedt de mogelijkheid om Amazon Alexa te vragen naar de lading en/of het brandstofpeil, te zoeken naar nuttige plaatsen, de laatste locatie van de auto te vinden en commando's voor vergrendelen en ontgrendelen op afstand te versturen.


Nieuwe ADAS-systemen verhogen de emoties van autonoom rijden op niveau 2
De Junior 280 VELOCE is uitgerust met nieuwe ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems) voor autonoom rijden op niveau 2, voor automatisch gas geven, remmen en binnen de rijstrook blijven, om maximale rijveiligheid te garanderen zonder dat dit ten koste gaat van het plezier om achter het stuur te zitten. De nieuwe Junior biedt autonoom rijden op niveau 2 door de "Intelligent Adaptive Cruise Control" (IACC) en "Lane Centering" (LC) systemen te combineren met de frontcamera, om de hele omgeving van de auto in de gaten te houden, zowel in de lengte als in de breedte. In detail maakt het IACC-systeem gebruik van "Intelligent Adaptive Cruise Control", dat automatisch de snelheid van de auto aanpast om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren, en de systemen "Traffic Sign Recognition" en "Intelligent Speed Control". Het eerste maakt gebruik van de ingebouwde camera om verkeersborden te herkennen, meldt ze op het display en waarschuwt de bestuurder voor de geldende maximumsnelheid. Het tweede systeem stelt voor dat de bestuurder zijn snelheid verlaagt tot de gedetecteerde limiet. Als de bestuurder dit accepteert, worden de instellingen van de cruise control automatisch aangepast. Omgekeerd regelt het LC-systeem de zijwaartse beweging van de auto, waardoor deze zelfs bij druk verkeer in het midden van de rijstrook blijft.


Alfa Connect Services, de suite van aangesloten diensten
De Junior VELOCE is uitgerust met "Alfa Connect Services", de tool die geavanceerde connectiviteit aan boord biedt en een reeks diensten voor maximale veiligheid en comfort. Dankzij over-the-air (OTA) technologie worden de kaarten en software van de auto altijd up-to-date gehouden. De verschillende functies die de ervaring aan boord tot de beste ooit maken, zijn onder andere "My Navigation", bestaande uit apps om op afstand bestemmingen en points of interest (PoI) te zoeken, en realtime waarschuwingen over verkeer, weer en flitspalen. Via de My Alfa Connect smartphone-app kunnen klanten ook communiceren met de auto via "My Remote", met verschillende diensten zoals: afstandsbediening van de functies van de auto (vergrendelen/ontgrendelen van de portieren of knipperen van de lichten) via smartphone of smartwatch; locatie van de auto; controle van bepaalde parameters (snelheid en gebied) en meldingen als deze niet worden gerespecteerd. E-Control biedt ook de mogelijkheid om het starten en stoppen op afstand te beheren, het opladen te plannen of, indien nodig, het interieur te verwarmen of te koelen voordat u in de auto stapt. Een andere nieuwe functie is de integratie van de Hey Alfa virtuele assistent, een ChatGPT (A.I.) interface die stemherkenning gebruikt om je een nuttige, discrete 'copiloot' te geven op je reizen, voor advies en om aan al je behoeften te voldoen.


"Klaar om te rijden, overal en altijd."
Alfa Romeo Junior VELOCE profiteert van "Ready to drive, anywhere, anytime", een uiterst geruststellend en eenvoudig aanbod dat klanten ondersteunt in hun dagelijkse relatie met hun elektrische auto, gebaseerd op een heus ecosysteem om mobiliteit te vereenvoudigen. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om je verplaatsingen buiten de stad te organiseren of je dagelijkse routine te beheren, en je kunt je auto altijd en overal opladen met EV ROUTING, de WALLBOX en de Alfa Romeo E-CARD. De eerste is een innovatief connected systeem met EV Routing technologie, ingebouwd in de navigator om de laadbehoeften van de klant automatisch en zonder stress te beheren. Het enige wat klanten hoeven te doen is hun bestemming instellen, waarna het navigatiesysteem automatisch de benodigde oplaadpunten berekent langs de route, met toegang tot meer dan 600.000 oplaadpunten, het meest uitgebreide netwerk in Europa, mogelijk gemaakt door Free2move Charge. Real-time verkeers-, batterij- en rijstijlcontrole maakt het mogelijk om op EV Routing te vertrouwen voor een rijervaring zonder zorgen over het opladen. Om thuis op te laden is de Free2move Charge Wallbox inbegrepen in het aanbod. Klanten kunnen een professionele thuisinstallatie aanvragen, geleverd door de referentiepartner op de markt. En last but not least, dankzij de gratis eSolutions Charging app van Free2move eSolutions hebben klanten van elektrische Junior toegang tot het meest uitgebreide oplaadnetwerk in Europa. Met Alfa Romeo E-CARD is het eenvoudig om je oplaadbeurt te activeren en contactloos te betalen, waar je ook bent.


STANDAARD JUNIOR 280 VELOCE SPECS
Het exterieur van de Junior 280 VELOCE onderscheidt zich door de Progresso scudetto, two-tone livery (zwart dak en donkere carrosseriekleur met rode accenten), privacy glass, adaptieve Full LED Matrix koplampen en "Venti" 20-inch lichtmetalen velgen. Dit alles wordt nog verder verfraaid met zwarte spiegelkappen, deurgrepen in carrosseriekleur en het Biscione-logo op de C-stijl. Naast de exclusieve two-tone kleurstelling kan de Junior VELOCE worden uitgerust in een van de zes beschikbare carrosseriekleuren: Sempione White, Tortona Black, Brera Red, Navigli Blue-Teal, Arese Steel en Scala Ivory.

Dezelfde inspiratie van pure sportiviteit is terug te vinden in het interieur, waar de Italiaanse aandacht voor elk detail, het gebruik van de fijnste materialen en de plaatsing van alle bedieningselementen binnen handbereik van de bestuurder opvallen, zoals blijkt uit het instrumentenpaneel met een volledig digitaal 10,25" TFT-scherm in het midden en een 10,25" touchscreen in het midden van het dashboard, gericht op de bestuurder. Om het interieur nog verder te verfraaien, zijn er verfijnde Spiga-stoelen, met zwart/rood/techno-lederen bekleding met "scudetto"-effect; bestuurdersstoel met elektrische verstelling en massagefunctie; dashboard en tunnel met soft touch; dashboardfascia met lasercut; hoge middenconsole met bedieningspaneel; armsteun middenvoor; opbergruimte voor smartphone; twee bekerhouders in de middentunnel. Aandacht voor detail wordt verzekerd door de elegante en opvallende 8-kleuren interieurverlichting die de luchtroosters, centrale tunnel en de iconische Telescope markeert. Op technologisch gebied omvat de standaarduitrusting een draadloze verbinding voor Apple CarPlay en Android Auto; Alfa Connected Services-suite; een geluidssysteem met vier luidsprekers en twee USB-poorten vooraan. De nieuwe auto is ongeëvenaard als het gaat om veiligheidsvoorzieningen, zoals wordt aangetoond door de systemen Lane Assist, Adaptive Cruise Control en Driver Attention Alert, terwijl verder comfort wordt gegarandeerd door de elektronische parkeerrem, parkeersensoren achter, proximity toegangssysteem, climate control met één zone en D.N.A.-selector. De standaarduitrusting wordt gecompleteerd door specifieke vloermatten, een in hoogte verstelbaar laadplatform met drie niveaus en een 11 kW driefasige boordlader. Tot slot zijn er twee pakketten verkrijgbaar om de Junior VELOCE nog verder te personaliseren: het Techno-pakket omvat autonoom rijden op niveau 2, handsfree elektrische achterklep, LED Matrix koplampen en connected navigatie met virtuele assistent. Als alternatief biedt het Sport-pakket (alleen interieur) een lederen en Alcantara stuurwiel en de exclusieve Corsa-stoelen, met een sterke raceconnotatie, bekleed met zwart/rood suède van Sabelt.