artikel headerimage

22/5/2024

Quadrifoglio Super Sport: de speciale gelimiteerde serie, een eerbetoon aan de eerste overwinning in de Mille

Alfa Romeo presenteert de nieuwe Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport, een speciale editie beperkt tot 275 stuks voor de Giulia en 175 stuks voor de Stelvio, die wereldwijd op de markt worden gebracht.

  • De gelimiteerde speciale serie brengt hulde aan de sportieve geschiedenis van het merk door Alfa Romeo's eerste overwinning tijdens de Mille Miglia van 1928 te vieren. Die legendarische prestatie werd geleverd door de 6C 1500 Super Sport.
  • Voor deze speciale serie heeft Alfa Romeo Centro Stile gewerkt aan een gedurfde, feestelijke herinterpretatie van het Quadrifoglio logo, nu voor het eerst in meer dan 100 jaar geschiedenis in het zwart.
  • Het interieur staat in het teken van sportiviteit en het nieuwe 3D koolstofvezel met rode afwerking maakt zijn debuut. Op de voorste hoofdsteunen bevestigen het rode stiksel met logo en de zwarte nummering de exclusieve gelimiteerde serie.
  • Het toppunt van technische verfijning en technologie: een 2,9-liter V6-motor met 520 pk en een mechanisch sperdifferentieel, voor een unieke rijervaring.
  • Uniek en altijd gericht op de bestuurder, wordt de rijdynamiek bevestigd als de benchmark in de respectieve categorieën, vanwege de perfecte gewichtsbalans, de beste wendbaarheid en lichtheid in zijn klasse en de extreem directe besturing.
Alfa Romeo presenteert de nieuwe Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport limited special series, een nieuw hoofdstuk in de gedenkwaardige geschiedenis van het symbool van nobele Italiaanse sportiviteit dat sinds de oprichting in 1923 staat voor een constante zoektocht naar technische uitmuntendheid toegepast op competitie- en productieauto's.

Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport zijn een gelimiteerde editie, in slechts 275 eenheden voor de Giulia en 175 voor de Stelvio, die wereldwijd worden geproduceerd en op de markt gebracht. In totaal 450 auto's, ambassadeurs van de iconische sportiviteit, technische zuiverheid en technologie die deze twee auto's altijd aan de top van hun respectieve segmenten hebben geplaatst op het gebied van rijeigenschappen en vermogen-gewichtsverhouding, voor een unieke, directe en boeiende rijervaring als een echte Alfa Romeo.


Een eerbetoon aan de 6C 1500 Super Sport en zijn legendarische overwinning tijdens de Mille Miglia van 1928.

Na de goede klassering in de eerste editie van de "mooiste race ter wereld" domineerde de 6C 1500 Super Sport (Mille Miglia Speciale), bestuurd door Giuseppe Campari en Giulio Ramponi, in 1928 de Mille Miglia, die werd verreden tussen 31 maart en 1 april. Na een marathon van 1621 km bereikten slechts 40 van de 82 starters de finishlijn, voorafgegaan door de gestroomlijnde Zagato spider die de race finishte in 19 uur, 14 minuten en 5 seconden met een gemiddelde snelheid van 84,128 km/u. Voor Alfa Romeo was het de eerste overwinning in een reeks van 11 overwinningen in de Mille Miglia, een record dat nooit verbroken zal worden. Maar het was ook de eerste grote overwinning voor de nieuwe 6C 1500, de voorloper van een nieuwe generatie Alfa Romeo's ontworpen door Vittorio Jano.


Alfa Romeo Centro Stile herinterpreteert de Quadrifoglio.

Om deze speciale gelimiteerde serie helemaal uniek te maken en om de onverbrekelijke band met de racewereld te vieren, heeft Alfa Romeo Centro Stile gewerkt aan een herinterpretatie van de Quadrifoglio, een symbool dat sinds jaar en dag staat voor de meest extreme prestaties in het gamma. Voor het eerst in meer dan 100 jaar geschiedenis van de Quadrifoglio maakt de witte achtergrond van de driehoek, die van oudsher het groene klavertjevier met een scherp contrast omlijstte, plaats voor zwart, een kleur die het iconische wapenschild nog meer kracht en soliditeit geeft. Vorig jaar, voor het honderdjarig bestaan, werd het Quadrifoglio logo verfraaid met een gouden kader en de data (1923 -2023) die een eeuw van passie voor sport, prestaties en racen definiëren.


Kenmerken van de Quadrifoglio "Super Sport" speciale gelimiteerde serie

De Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport zijn het resultaat van een eeuwenoude zoektocht naar technische uitmuntendheid toegepast op competitie- en productieauto's. De 2,9-liter V6-motor levert 520 pk en wordt gecombineerd met het mechanische sperdifferentieel. Als resultaat van specifieke tuning afgeleid van de Giulia GTA ontwerpervaring, draagt deze belangrijke technische oplossing bij aan de verbetering van het gedrag en de tractie van de auto, door het optimaliseren van de koppeloverdracht en het verhogen van de stabiliteit, wendbaarheid en bochtsnelheid.

Krachtige persoonlijkheid in het sterk sportieve exterieur met het nieuwe Quadrifoglio logo met zwarte achtergrond en veelvuldig gebruik van koolstofvezel, zichtbaar op het dak (alleen Giulia opt.), in de "V" op het schild en op de achteruitkijkspiegels. Gepolijste 5-gaats lichtmetalen velgen, 19" voor de Giulia en 21" voor de Stelvio, met nieuwe, supersportieve zwarte remklauwen. Ze zijn verkrijgbaar in de volgende kleuren: drielaags Rosso Etna, metallic Nero Vulcano en Bianco Alfa (alleen Giulia). Het uiterlijk wordt gekenmerkt door "3+3" koplampen, met nieuwe adaptieve Full-LED matrixverlichting met antiverblinding en aanpasbaar grootlicht voor optimale verlichting in alle omstandigheden. Dit alles zorgt voor energiebesparing, een aanzienlijke verbetering van de veiligheid en minder vermoeide ogen.

Dezelfde sportieve kenmerken zijn terug te vinden in het interieur, waar de 3D-afwerking in rood koolstofvezel zijn debuut maakt in het dashboard, de middentunnel en de deurpanelen. De voorste hoofdsteunen zijn versierd met stiksels van het "Super Sport"-logo in rood en het nummer van de auto in zwart om ze te onderscheiden als onderdeel van de exclusieve gelimiteerde serie. Het stuurwiel is bekleed met leder en Alcantara met zwarte stiksels en koolstofvezelaccenten.

De beste rijdynamiek in zijn klasse, het resultaat van een verrassende lichtheid door het gebruik van ultralichte materialen zoals aluminium voor de motor en koolstofvezel voor de transmissieas, motorkap, spoiler en zijskirts. In de Giulia blijft de aerodynamica actief met de koolstofvezel frontsplitter: wanneer deze wordt geactiveerd, regelt deze de kwaliteit van de luchtstroom onder de auto om de stabiliteit en prestaties te verbeteren. Last but not least, het Akrapovič uitlaatsysteem, voor zijn onmiskenbare geluid.

Van exclusieve esthetiek tot technologie en connectiviteit aan boord die per definitie moeten zorgen voor de typische rijervaring van Alfa Romeo. Het instrumentenpaneel met het historische 'telescopische' design, inclusief het volledig digitale 12,3" TFT-scherm, biedt toegang tot alle gegevens van de auto en de instellingen voor de autonome rijtechnologieën. In de Quadrifoglio wordt naast de drie beschikbare indelingen in het Alfa Romeo-gamma - Evolved Relax en Heritage - ook de exclusieve "Race"-configuratie aangeboden.

De "Race"-layout brengt op het centrale scherm alle essentiële informatie samen die elke bestuurder onder controle wil houden: toerenteller, snelheidsmeter en schakelverlichting voor handmatig rijden. De lay-out kan worden aangepast door extra informatie in de zijbalken te plaatsen, waaronder snapshots van de prestaties.

Zowel de Giulia als de Stelvio Quadrifoglio Super Sport zijn uitgerust met een soepele en intuïtieve Human-Machine Interface (HMI), zodat je alle functies van de auto binnen handbereik hebt. Het infotainmentsysteem biedt ook content, functionaliteit en het platform "Alfa Connect Services", bestaande uit een breed scala aan praktische diensten voor veiligheid en comfort.


6C 1500 Super Sport

De dag nadat hij het wereldkampioenschap had gewonnen met de Tipo P2, beantwoordde Vittorio Jano de behoefte aan een nieuwe auto met een gemiddelde cilinderinhoud en briljante prestaties met de 6C 1500, waarvan het chassis onder de initialen NR ("Nicola Romeo") werd getoond op de autoshow van Parijs in 1925. De nieuwe auto - uitgerust met een 1487-cc zescilinder lijnmotor die 44 pk leverde - moest echter wachten tot 1927 om in productie te gaan.

Het was meteen een succes, op de markt en in races; versies met voortdurende evoluties en vermogenstoenames kwamen er in groten getale, waaronder de topversie van de Super Sport met supercharger en "vaste kop" die 84 pk leverde voor een topsnelheid van 155 km/u.

In 1928 nam Alfa Romeo met zes auto's deel aan de tweede race van de Mille Miglia. De coureurs waren Bruno Presenti, Attilio Marinoni, Giovan Battista Guidotti en vooral Giuseppe Campari, die samen met Giulio Ramponi de cockpit deelde van een 6C 1500 met de initialen MMS ("Mille Miglia Speciale"), opgevoerd door Jano met werk aan de gewichtsbalans. In het eerste deel van de race liet hij de dreiging van de drie officiële Bugatti's, bestuurd door Gastone Brilli-Peri, Pietro Bordino en Tazio Nuvolari, achter zich. Bij de controlepost in Rome had het duo Campari/Ramponi de leiding genomen, een positie die ze behielden bij de finish in Brescia, waar ze de race eindigden op de eerste plaats algemeen met een gemiddelde snelheid van 84,128 km/u. Tussen 1927 en 1929 zorgden de verschillende versies van de 6C 1500 niet alleen voor racesuccessen, maar ook voor uitstekende commerciële resultaten: er werden maar liefst 1064 exemplaren verkocht, een voor die tijd zeer respectabel aantal.