artikel headerimage

28/11/2022

Nieuwe Honda Civic 5-deurs krijgt 5-sterren Euro NCAP Overall Safety Rating

De nieuwe Honda Civic 5-deurs is volgens nieuwe onafhankelijke crashtestresultaten van Euro NCAP beoordeeld als een van de veiligste auto's van Europa. Bovendien heeft Euro NCAP aangekondigd dat Honda's Advanced NCAP-beloning voor zijn Collision Mitigation Braking System (CMBS)-technologie wordt uitgebreid naar de nieuwe Civic.

De nieuwe Honda Civic heeft van Euro NCAP de maximale waardering van 5 sterren gekregen. Het beoordelingssysteem richt zich op de algemene veiligheidsprestaties van de auto en geeft de consument een gemakkelijk te begrijpen score. Het systeem houdt rekening met de bescherming van inzittenden, kinderen, voetgangers en de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor de bestuurder. Sinds de invoering van het nieuwe beoordelingssysteem van Euro NCAP (februari 2009) hebben alle geteste Honda-modellen 5 sterren behaald.

Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP, zei: "De 9e generatie Civic maakte indruk en behaalde hoge scores op alle beoordelingsgebieden, waardoor hij zich kan meten met zijn rivalen in dit concurrerende marktsegment. De auto scoorde goed in Safety Assist en is als optie ook uitgerust met Honda's Collision Mitigation Brake System (CMBS)."

Euro NCAP heeft vandaag ook aangekondigd dat Honda's Advanced NCAP-beloning voor haar CMBS-technologie wordt uitgebreid naar de nieuwe Civic. De beloning erkent de CMBS-technologie van Honda als een van de beste beschikbare veiligheidsinnovaties, met bewezen onderzoeksvoordelen. Euro NCAP Advanced is een initiatief dat is ontwikkeld als reactie op de snelle ontwikkeling van nieuwe veiligheidstechnologieën, waarvoor geen onafhankelijke beoordeling bestaat.

Honda is erkend voor zijn Collision Mitigation Brake System (CMBS), een op radar gebaseerd autonoom noodremsysteem. CMBS is ontworpen om botsingen te helpen voorkomen met voertuigen die stilstaan of in dezelfde richting rijden. Het systeem is bedoeld om de bestuurder te waarschuwen voor een dreigende botsing, zowel bij lage snelheden, kenmerkend voor stadsverkeer, als bij hogere snelheden, kenmerkend voor landelijke wegen en snelwegen. Door de ongevallenstatistieken in Duitsland te bestuderen en de cijfers uit te breiden naar de bredere Europese gemeenschap, schat Honda dat, als alle auto's zouden worden uitgerust met CMBS, jaarlijks tussen de 200.000 en 250.000 ongevallen zouden kunnen worden voorkomen of beperkt.

De hoge veiligheidsscore van de nieuwe Civic en de Advanced NCAP-beloning weerspiegelen Honda's inzet voor algemene voertuigveiligheid. Honda's car-to-car crashtestfaciliteit in het Tochigi R&D-centrum analyseert botsingen tussen modellen van verschillende grootte en gewicht en ontwikkelt oplossingen om letsel voor zowel passagiers als voetgangers te beperken. De omni-directionele botsproeffaciliteit voor auto's werd in 2001 geopend en is 's werelds eerste overdekte faciliteit van dit type.