artikel headerimage

07/6/2022

Nieuwe Abarth 695 Tributo 131 Rally : de legende keert na 40 jaar terug!

Veertig jaar na de laatste officiële race van de Abarth 131 Rally, brengt het merk een hommage met de lancering van de speciale serie Abarth 695 Tributo 131 Rally, wereldwijd verkrijgbaar in een beperkte oplage van slechts 695 exemplaren.

De Abarth 131 Rally, het model dat tot de verbeelding sprak van een hele generatie autoliefhebbers, keert terug naar onze wegen in een nieuw jasje. Ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van zijn laatste race, brengt het Scorpione-merk een hommage met de speciale serie Abarth 695 Tributo 131 Rally. Van deze gelimiteerde editie zullen wereldwijd slechts 695 exemplaren beschikbaar zijn.

De nieuwste versie van dit topmodel is een eerbetoon aan de autosportgeschiedenis van Abarth. De racerij heeft immers altijd deel uitgemaakt van zijn DNA en dankzij de technologische "transfer" worden de meest innoverende oplossingen - die op het circuit werden getest om de prestaties en de betrouwbaarheid te verbeteren - toegepast op gewone productieauto's, wat een adrenaline-rijke rijervaring garandeert. De nieuwe Abarth speciale editie is dus een echt concentraat van technologie onder de vlag van de fundamentele waarden van het merk: Prestaties en Stijl.

De Abarth 695 Tributo 131 Rallye is uitgerust met een 1.4 T-jet motor die 180 pk en 250 Nm koppel levert bij 3.000 tpm. De topsnelheid bedraagt 225 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts 6,7 seconden in beslag. Hij heeft ook Koni FSD-schokdempers op beide assen en een specifiek remsysteem met aluminium Brembo 4-zuigerremklauwen vooraan en 305 mm en 240 mm geventileerde schijven achteraan.

De uitrusting wordt vervolledigd door 17" lichtmetalen velgen met diamantafwerking en het "Record Monza Sovrapposto" uitlaatsysteem - een evolutie van het Record Monza systeem, nu met vier verticaal boven elkaar geplaatste uitlaatpijpen. De 'Spoiler ad Assetto Variabile', die in 12 standen kan worden versteld, met een hellingshoek van 0° tot 60°, verbetert de stabiliteit in de bochten en biedt een groter reactievermogen op gemengde wegen. Bijvoorbeeld, bij een hoek van 60° en een snelheid van 200 km/u neemt de aërodynamische belasting toe tot 42 kg.

De Abarth 695 Tributo 131 Rally heeft een unieke en verfijnde uitstraling, met specifieke verwijzingen naar zijn historische voorganger, zoals de nieuwe tweekleurige, drielagige glanzende "Blue Rally" kleurstelling, die de oorspronkelijke kleur in een eigentijdse tint herinterpreteert.

De Abarth 695 Tributo 131 Rallye is het eerste voertuig met het Scorpione logo dat "Easter Eggs" bevat, kleine styling "juweeltjes" die de ontwerpers op verschillende plaatsen verstoppen om de klanten te verrassen, zoals het 131 Rally silhouet dat gegraveerd is in het onderste deel van de deur van de auto, op het Alcantara dashboard en op de hoofdsteunen van de nieuwe zetels.

De "Blu Rally"-kleuren, die speciaal voor deze speciale serie zijn ontworpen, zijn verfraaid met een dak en deurstijlen dat afgewerkt is in Scorpione Black. Hetzelfde blauw werd gebruikt op de spiegelkappen en enkele details in het interieur. De monochrome kleuren 'Blu Rally' en 'Grigio Record' zijn eveneens verkrijgbaar.

In het interieur wordt het sportieve karakter bevestigd door de stoffen Sabelt-zetels met blauwe afwerkingsdetails en stiksels, geïnspireerd op de historische auto maar geherinterpreteerd in een moderne tint.

Dit alles draagt bij aan de legendarische geschiedenis van de Abarth 131 Rally, die zijn debuut maakte in 1976 in Groep 4 en waarvan de benijdenswaardige staat van dienst zes jaar in het Wereldkampioenschap Rally's (1976-1981) en overwinningen in 18 internationale rally's omvat, drie constructeurstitels in het Wereldkampioenschap (1977, 1978 en 1980) en twee FIA Rally Drivers Cup titels met Markku Alén en een rijderstitel in het Wereldkampioenschap met Walter Röhrl.


De innovatieve campagne "Augmented Performance" neemt het Abarth-gamma mee naar de wereld van het metaversum.

Het nieuwe Abarth-gamma opent de deuren naar een wereld van stijl en prestaties en nodigt alle liefhebbers uit om hun rijplezier te personaliseren en elke dag opnieuw te genieten van een totaalervaring. De nieuwe campagne voor de lancering van de nieuwe Abarth 695 Turismo, Abarth 695 Competizione en de speciale Abarth 131 Tributo Rally serie is gebaseerd op precies deze principes. Om ze aan het publiek voor te stellen, heeft Abarth een vernieuwende communicatiecampagne opgezet. De slogan is "Augmented Performance", en het gebruikt de visuele codes en taal van de metaverse, waardoor nieuwe digitale catalogi en een boeiende online advertentie tot leven komen. Dit is de nieuwste grens in de digitale wereld, waar Abarth-liefhebbers zich in hoog tempo kunnen bewegen tussen virtuele en adrenaline-pompende werelden om hun ideale auto te personaliseren. Net zoals het in het echte leven gebeurt, waar klanten hun favoriete Abarth-model gemakkelijk kunnen aanpassen om ongelooflijke emoties en rijplezier te ervaren die verder gaan dan het denkbeeldige.