artikel headerimage

11/4/2022

De verschillende soorten hybride: een overzicht

U twijfelt nog tussen een hybride of volledig elektrische wagen? Ontdek hier het verschil tussen beide en welke technologie het best aan uw mobiliteitsnoden voldoet.

Knipsel.PNG

Mild hybride of MHEV

Het gaat hier om een klassieke verbrandingsmotor waaraan een kleine batterij is toegevoegd. Daarin kan de energie worden opgeslagen die gerecupereerd wordt tijdens het vertragen, net als bij een full hybrid, maar dan in veel beperktere mate. Via een starter-alternator wordt die energie bij het vertrekken en accelereren gebruikt om de verbrandingsmotor bij te staan.

Het resultaat van deze elektrische hulp? Een daling van het verbruik met zo’n vijf à tien procent. De meest performante mild hybride systemen werken aan een spanning van 48 volt. De meer ‘basic’ versies doen het met 12 V.


Full hybride of HEV

Als we kijken naar de efficiëntie van deze technologie in verhouding tot de meerkosten ervan, is dit de “gulden middenweg”, omdat je voor een full hybride geen laadinfrastructuur nodig hebt en de verbruiksbesparing in vergelijking met een klassieke auto tot 30% kan bedragen.

Bij een full hybrid drijft de verbrandingsmotor de wielen aan maar fungeert hij ook als generator voor het opladen van de batterij, terwijl er anderzijds een elektromotor is die ook rechtstreeks de wielen aandrijft, samen met of los van de verbrandingsmotor. De batterij van tussen de 1 en 2 kWh wordt opgeladen door de motor én door de recuperatie van energie die vrijkomt bij het vertragen.

De auto kan ook tot enkele kilometers zuiver elektrisch rijden. Hij is vooral geschikt voor in en rond de stad, waar hij zijn batterij kan bijladen tijdens het veelvuldige vertragen.


Plug-in hybride of PHEV

Hier wordt een verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor die zijn stroom haalt uit een flinke batterij met een capaciteit van zo’n 10 tot 20 kWh. Plug-ins kunnen 30 tot 80 kilometer zuiver elektrisch rijden.

De werking van de PHEV is voor een stuk vergelijkbaar met die van een full hybride. De batterij wordt bijgeladen door het recupereren van vertragingsenergie, maar kan – en moet – daarnaast aan het stroomnet worden opgeladen. Dat gebeurt aan een gewoon stopcontact of aan een wallbox. Ook publieke laadpalen kunnen gebruikt worden.

Het voordeel is natuurlijk dat plug-ins, wanneer ze systematisch worden bijgeladen, het merendeel van de afgelegde trajecten op batterijkracht kunnen afleggen, waardoor het verbruik van benzine erg laag kan uitvallen.


Full Electric of BEV

De 100% elektrische auto heeft enkel en alleen de aandrijving van een elektromotor. Deze wijze van elektrisch rijden is de meest verantwoorde wijze: er komt geen andere brandstof dan stroom aan te pas. Het accupakket verzorgt de energievoorziening naar de elektromotor en deze motor drijft de wielen, dus de auto aan.