artikel headerimage

21/10/2021

Giulia GTA uitverkocht : een verhaal van authentieke passie

In alle opzichten is de Giulia GTA nu een auto voor verzamelaars. De 500 genummerde exemplaren, die in mei jongstleden aan de internationale pers werden voorgesteld, zijn inmiddels verkocht aan klanten uit de hele wereld, waaronder aanzienlijke aantallen uit China, Japan en Australië, waardoor de Giulia GTA op internationaal niveau een commercieel succes is geworden.

Het was een verhaal van authentieke passie, een project met een sterk emotioneel element dat een auto opleverde niet alleen voor liefhebbers van het merk, maar ook voor liefhebbers van sportwagens in het algemeen. Toen Alfa Romeo besloot een eerbetoon te brengen aan zijn fans in het kader van de viering van zijn 110e verjaardag, werd onmiddellijk gedacht aan de Giulia GTA uit 1965, een van de meest iconische en succesvolle auto's uit de geschiedenis van het merk.

Een project geïnspireerd door de Giulia GTA uit 1965

Het Autodelta Racing Team ontwikkelde de GTA uit 1965 in Balocco, waar een team van monteurs overuren maakte op een project dat van een iconische auto een echte circuitauto maakte. Ook het team dat de huidige Giulia GTA ontwikkelde, werkte op een onconventionele manier aan het project, met als doel een gedenkwaardig hoofdstuk uit de roemrijke geschiedenis van Alfa Romeo opnieuw tot leven te wekken. De ingenieurs en monteurs ontwikkelden het project - met de codenaam "het Monster" - op precies dezelfde plaatsen waar de Giulia uit '65 het levenslicht zag. Als eerbetoon aan die geest draagt de GTA nu trots dezelfde historische Autodelta-badge. De Giulia GTA uit 1965 werd in 500 exemplaren geproduceerd, het aantal dat vereist was voor de typegoedkeuring als sportwagen in de Turismo-klasse van Groep 2. Eenzelfde aantal exclusieve exemplaren is nu gereserveerd voor de echte fans van het merk.

De affiniteiten houden daar niet op en strekken zich uit tot de technische kant van het project. Wat de lichtheid betreft, hebben de teams gewerkt aan specifieke designelementen voor beide auto's, zoals de handgrepen, de ruiten en de velgen (de magnesiumlegering van de GTA uit 1965, de huidige versie met een specifiek design en een enkele moer, geïnspireerd op de Formule 1, een unieke oplossing voor sedans voor op de weg). Opmerkelijk zijn de lichte materialen die voor de carrosserie zijn gebruikt (Peraluman 25 in de GTA van 1965, veelvuldig gebruik van koolstofvezel in het huidige model).

Een verdere affiniteit op het gebied van aerodynamica lag in de toevoeging van luchtinlaten aan beide modellen. Dit gebied stond in 1965 nog in de kinderschoenen, terwijl de GTA van vandaag profiteert van de samenwerking met Sauber Engineering en zijn 50 jaar ervaring in de autosport, een actieve deelnemer aan het ontwerp, de prototypering en de productie van de aerodynamische onderdelen, dankzij zijn eigen windtunnel - een van de meest geavanceerde in Europa.

Een laatste affiniteit tussen de twee modellen is de ondersteuning van het project door professionals op het gebied van prestaties: de coureurs Teodoro Zeccoli en Andrea de Adamich, wier grootste successen in de Giulia GTA werden behaald; en de twee Alfa Romeo Racing ORLEN F1-coureurs Antonio Giovinazzi en Kimi Räikkönen, die een actieve rol hebben gespeeld tijdens testsessies op het circuit, waarbij zij aanwijzingen van onschatbare waarde hebben gegeven, met name over de aerodynamische onderdelen en het rijgedrag van de auto.

De samenhang met het verleden heeft het dus mogelijk gemaakt een specifiek kenmerk te behouden dat altijd al het kenmerk van een Alfa Romeo-creatie is geweest: Functionele Schoonheid. Een uniek design, dat zijn basis vindt in de vakkundige combinatie van vorm en functie. De stijl van de auto moet immers beantwoorden aan een overkoepelend principe van schoonheid, om de tand des tijds te doorstaan, terwijl de functionaliteit behouden blijft ten voordele van de aerodynamische en mechanische efficiëntie. Deze stelregel wordt in de nieuwe Giulia GTA volledig belichaamd.