artikel headerimage

25/3/2021

De Stellantis-fabriek in Tychy, in Polen, viert een mijlpaal : de productie van 2,5 miljoen Fiat 500

Het aantal in Polen geproduceerde Fiat 500's heeft de 2,5 miljoen bereikt: een recordaantal voor één enkel model dat in de Stellantis-fabriek in Tychy wordt geproduceerd.

In de Stellantis-fabriek in Tychy, in Polen, zijn inmiddels 2,5 miljoen Fiat 500-modellen geproduceerd. Het 'record'-model, besteld door een Franse klant, is een 500 hybride met een 70 pk Mild Hybrid motor, die een leuke en comfortabele rijervaring biedt, en bovendien het brandstofverbruik en de emissies kan verlagen. De milde hybridetechnologie - die in 2020 op de 500 en de Panda werd gelanceerd - was Fiat's eerste stap in de wereld van de elektrificatie. Fiat werd hierdoor al snel de onbetwiste referentie in Europa op het gebied van geëlektrificeerde stedelijke mobiliteit en maakte de weg vrij voor hybride auto's die voor iedereen toegankelijk zijn. In 2020 werden van de 500 en de Panda Hybrid, samen met de Lancia Ypsilon Hybrid, in totaal 110.000 exemplaren verkocht, met een verkoopmix van meer dan 50% voor de 500 en de Panda. Sinds de lancering tot op heden werden van de drie modellen meer dan 155.000 exemplaren verkocht.

Het resultaat van 2,5 miljoen geproduceerde exemplaren betekent dat de 500 het record van de Poolse fabriek voor de totale productie van hetzelfde type voertuig heeft gebroken, vóór de tweede generatie Panda (2.168.000 exemplaren) en de Fiat 126p (2.166.000). De iconische auto van Fiat, die sinds 2007 in Polen wordt geproduceerd, kende - en kent nog steeds - onmiddellijk een groot succes op de internationale markten, in die mate zelfs dat hij wordt bestuurd door klanten in meer dan 100 landen over de hele wereld. Bijna 80% wordt buiten Italië verkocht, waardoor het de meest internationale auto van Fiat is en de onbetwiste ambassadeur van "Made in Italy". De belangrijkste markten, afgezien van Italië, zijn het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, België, Nederland en zelfs verre landen zoals Japan. De 500 heeft eveneens "exotische" markten aangetrokken, zoals de Caymaneilanden, Curaçao, Sint Maarten, Senegal en Ghana.

De Fiat 500 eindigde 2020 als de Europese leider in het segment van de stadsauto's met een indrukwekkend marktaandeel van 17,7%, het beste ooit, waarmee het resultaat van een jaar eerder werd herhaald. Deze recordcijfers tonen aan dat het model nog steeds populair is en door de klanten wordt gewaardeerd. Het is ook een van de meest bekroonde auto's ter wereld, zoals blijkt uit de ongeveer 60 internationale prijzen die hij sinds het begin van de productie heeft gewonnen. Daartoe behoren de prestigieuze "Auto van het Jaar 2008", "EuroCarBody 2007", "Auto Europa 2008", "World Car Design of the Year 2009", "Golden Compass 2011" en "The most beautiful car in the world".

Sinds de lancering van de eerste generatie in 1957 werden er wereldwijd meer dan 6,7 miljoen Fiat 500's verkocht. Dit bevestigt de mate waarin het Fiat-icoon deel is gaan uitmaken van de collectieve verbeelding van generaties automobilisten: van verschillende leeftijden, smaken en nationaliteiten. Het geheim van zijn wereldwijde succes ligt in zijn voortdurende evolutie, terwijl het toch trouw blijft aan zijn eigen identiteit. Het succes is ook te danken aan de talrijke speciale reeksen die de voorbije jaren werden gelanceerd en die aantonen dat de Fiat 500 altijd al een pionier is geweest, met het vermogen om zichzelf te herinterpreteren in samenwerking met andere iconische merken - van de modewereld tot die van de luxeboten, van de kunstwereld tot de sportwereld - om echt unieke versies tot leven te brengen en voor een stadswagen onontgonnen terrein te verkennen. Deze versies zijn onder meer de opmerkelijke Diesel, Gucci, GQ en Collezione edities, gelinkt aan de wereld van de mode, de buitengewone 500 Riva en Abarth Rivale, in de wereld van de luxe navigatie, de Anniversario en 560, ter ere van de originele auto uit 1957, en de 500 Mirror en 120th Anniversary, sublimeren het gebied van de connectiviteit.