Bijstand
Ons aanbod
Showrooms
artikel headerimage

25/2/2021

Italiaans F4 Championship Powered by Abarth : Gabriele Minì, de regerend Italiaans kampioen, van zijn vaders' Abarth A112 naar de droom van Formule 1

Hij is pas 15 jaar, wordt 16 op 20 maart, één dag voor de verjaardag van de onvergetelijke Ayrton Senna, en de passie in zijn stem als hij over motorsport praat is voelbaar. Gabriele Minì ademde de lucht van de motoren al van jongs af aan: zijn hele familie reed en rijdt nog steeds, van zijn grootvader en vader, die in slaloms in een Abarth A112 reed, tot zijn oom. De jonge Siciliaan heeft hen echter al ingehaald door het Italiaanse F4-Championship 2020 Powered by Abarth te winnen in de kleuren van ACI Team Italia, de "nationals" van de federatie die jonge piloten steunen. Hij is de eerste Italiaan die de nationale titel wint in het 7e seizoen van de voorbereidende serie van de federatie, die in zijn annalen de namen van Lance Stroll, Marcus Armstrong en Enzo Fittipaldi heeft staan, en coureurs van het kaliber Mick Schumacher, Lando Norris en Robert Shwartzman voorbij heeft zien komen. Zijn seizoen, zijn overwinning en zijn advies voor "nieuwkomers" in de serie, van de jongeman uit Palermo die droomt van de Formule 1.

Het seizoen 2020 was een emotioneel, spannend seizoen voor de jonge Siciliaan die als rookie meteen de toon aangaf en één race eerder het nationale F4-Championship powered by Abarth won: "Er waren zoveel emoties vorig jaar," merkte Minì op. "Mijn eerste seizoen winnen was helemaal niet gemakkelijk en het geeft me veel voldoening, maar ik denk dat het spannendste moment na race 3 in Imola was, toen ik wist dat ik het kampioenschap gewonnen had. Deelnemen aan één kampioenschap per jaar en het winnen betekent dat ik 100% van mijn doelen heb bereikt." Die 100% bestaat al uit karting, waar de coureur uit Palermo iedereen verbaasde vanaf zijn start, toen hij 7 jaar oud was, tot het punt waarop hij een plaats veroverde tussen de groten, met overwinningen op Europese en Wereldkampioenschappen. Om aan de top te geraken, heeft Minì maar één geheim: "Wat je nodig hebt, is het geduld om dag in dag uit beter te worden, de ene test na de andere, zonder te verwachten dat je vanaf dag één sterk zal zijn. Dit is een eigenschap die ik in de loop der tijd heb opgebouwd en zelfs de fouten die ik heb gemaakt zijn van vitaal belang geweest voor mijn leerproces. Ik wil niet op mijn eigen loftrompet blazen, maar ik ben erin geslaagd om uit bijna elke race punten mee naar huis te nemen."

Twintig races gereden in het Italiaanse F4 Championship Powered by Abarth en slechts één terugtrekking, in race 3 op Monza, met finishes in de punten in alle andere races. De buit van de 15-jarige met het Prema-team omvat 4 overwinningen, 12 podiumplaatsen en 5 pole positions. In Imola won hij het kampioenschap, waarbij hij verklaarde dat het circuit genoemd naar Enzo en Dino Ferrari een van zijn favorieten was, ondanks dat de tweede ronde van het seizoen op het circuit van Santerno een van zijn moeilijkste momenten was: "Tracks kun je waarderen om de resultaten daar: als je het goed doet, is een circuit geweldig; als je het niet goed doet, is het dat niet. Eigenlijk denk ik dat de moeilijkste etappe de tweede was, ook op Imola, om de ronde tijdens de kwalificaties, toen de gele vlag gezwaaid werd en ik niet beter dan 7de kon worden. Afgezien van het feit dat het mijn favoriete circuit is, zou ik zeggen dat Imola de plaats is waar ik de meeste moeilijkheden heb gehad."

Zoveel kilometers afgelegd in tests en raceweekends, en een auto die dag na dag meer en meer de zijne aanvoelt, met aanzienlijke verbeteringen in zijn prestaties en rijgedrag. Ondanks zijn jeugdige leeftijd werd Gabriele Minì meteen een uitstekend lid van het team bij het vinden van de juiste afstelling, op de baan komend in een eenzitter die altijd op het hoogtepunt heeft gestaan: "Qua prestaties is het altijd een geweldige auto geweest," zei Minì. "Er zijn minimale verschillen tussen de ene en de andere auto en dat betekent kwaliteit. Betrouwbaarheid is ook een sterk punt, ik heb er het hele seizoen geen enkel probleem mee gehad. Maar wat het verschil maakt zodat ik kan winnen is een goede afstelling, waarbij het team een essentiële rol speelt. De manier waarop ik rem, gas geef, met de banden en de motor omga zijn details die een groot effect hebben op het gedrag van de éénzitter. Naar mijn mening kan het een ondersturende auto zijn, voor andere rijders kan het het tegenovergestelde zijn. Daarom denk ik dat de rijder de "eerste setup" is. Als ik de gegevens aan het team doorgeef, breng ik ook mijn gevoel over en hun grote vaardigheid is altijd geweest om mij een auto te geven die kan concurreren." Die auto stelde Minì in staat om de eerste Italiaan te worden die een volledig Italiaanse serie won: Tatuus chassis, Abarth motor, Pirelli banden, Italiaans team. Na zo'n belangrijke zege als die van de 15-jarige Gabriele Minì, nemen de verantwoordelijkheden toe en kan de technische bagage worden doorgegeven aan zijn opvolgers, samen met wat advies voor de coureurs die in 2021 in de F4 zullen rijden: "Mijn eerste advies is absoluut om geduldig en kalm te zijn tijdens het racen, zonder per se op de overwinning uit te zijn, maar te proberen om zo ver mogelijk naar voren te eindigen. De kampioenschappen bestaan uit zoveel races, dus het heeft geen zin om altijd te proberen de limieten te overschrijden, waardoor je het risico loopt alle geboekte vooruitgang weg te gooien."

De overwinning in de F4-serie is niet de enige band van Minì met Abarth. Een merk dat bij de jonge kampioen het woord "performance" oproept, maar niet alleen, want in de familie Minì is er altijd een passie geweest voor autosport en voor het door Carlo Abarth opgerichte merk: "Abarth doet me ook denken aan de races van mijn vader toen hij in de Abarth A112 in slaloms reed. We kunnen zeggen dat er geen gebrek is aan passie in de familie Minì: mijn vader, mijn oom en mijn grootvader hebben allemaal meegedaan en nu is zelfs mijn kleine broertje begonnen met racen. Je zou kunnen zeggen dat de sport die in de familie zit absoluut autosport is. Ik heb maar een paar meter met de Abarth A112 gereden, maar ik had het geluk dat mijn vader aan mijn zijde stond. Het was echt een leuke ervaring die ik hoop snel te herhalen, misschien weer naast hem zittend."