artikel headerimage

10/2/2021

Future Proof: De nieuwe Jeep Grand Cherokee

De nieuwe Jeep Grand Cherokee combineert een herkenbaar design en uitstekende offroadcapaciteiten met nieuwe technologie, die de Amerikaanse SUV comfortabeler en zuiniger moeten maken.

De nieuwe Jeep Grand Cherokee bouwt op een nieuwe architectuur, met een onderstel dat 3,6 centimeter breder is en geruggensteund wordt door adaptieve schokdempers en de zogenoemde Quadra-Lift-luchtvering. Bij snelwegritten doet die het koetswerk met 21 millimeter zakken, bij het betere terreinwerk kan ze de bodemvrijheid tot 60 millimeter opkrikken. Want de Amerikaanse constructeur omschrijft de Grand Cherokee dan wel als een SUV, maar verliest de terreincapaciteiten niet uit het oog: ook de vijfde generatie is beschikbaar met verschillende 4×4-systemen, al dan niet met korte verhoudingen en een elektronisch gestuurd achterdifferentieel.

Om het brandstofverbruik te drukken koppelt de vierwielaandrijving van de nieuwe Jeep Grand Cherokee de aandrijving van de vooras wel los wanneer de omstandigheden dat toelaten. Maar het systeem schakelt automatisch weer naar 4×4 zodra er grip nodig is. Bij zijn Amerikaanse lancering biedt Jeep de Grand Cherokee aan met twee benzinemotoren: een 3,6-liter-V6 en een 5,7 liter grote V8. Later wordt het gamma uitgebreid met een plug-inhybride variant, met de 4xe-technologie die onlangs debuteerde in de Wrangler. De voor onze contreien bedoelde stekkerversie houdt het bij een geëlektrifi ceerde tweeliter-turbobenzine.



De Grand Cherokee L, zoals Jeep het nieuwe model noemt, debuteert in de Verenigde Staten tegen de zomer van 2021, de Europese versie volgt in een later stadium.